DİN İŞLERİ YÜKSEK KURULU KARARLARINDAN
T. C.
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI
Din İşleri Yüksek Kurulu Başkanlığı
Karar No. 100
Konu; Hz. Mnhammed adlı mecmualar Hk. Ankara, 21.4.1969
Olgunlaştırma Dairesi Başkanlığının 10.3.1969 tarih ve 558, 24.3.1969 – 559, 11.3.1969- 575, 19.3.1969 - 601, 25.3.1969 - 664, 3.4.1969- 715, 8.4.1969- 730 ve 15.4.1969 gün 797 sayılı yazılarına ekli, İstanbul’da münteşir "Hz. Mnhammed ve Hayatı" adlı haftalık resimli dergilerin 1-7. sayılan tetkik edildi.
Bu konunun müzakeresinde: Diyanet İşleri Başkan V. Lûtfi Doğan, Kurul Başkanı İsmail Ezherli, Üyelerden Dr. Ali Arslan Aydın, Dr. M. Esad Kılıçer, Hüseyin ÖZgün, İbrahim Atay, Osman Keskioğlu ve Dr. Lûtfi Doğan hazır bulunmuşlardır.
1 — Derginin sahibi olarak “Temel Yayınlar" denilmekte, Neşriyat Müdürü ve Sorumlu Müdür olarak İsmail Erener ismi gösterilmekte, “Niçin ve Nasıl Çıkıyoruz” başlığı altında: “Biz uzun ve yorucu bir çalışma ile ehliyetli kimselere titizlikle inceleterek bu mecmuaya, doğruluğunda şüphe edilmeyen bilgileri ve olayları topladık. Ayrıca yine ehliyetli ressamlara bu bilgilerin ve olayların bir kısmını resimletmeye çalıştık.” denilmekte, 4. sayının 56, sah ifesinde ise, "Yazılar derlemedir. Bir yandan İslâm - Türk kaynakları, diğer yandan Doğu ve Batı kaynakları taranmış, teker teker elden geçirilmiş ve bilgili kişiler tarafından metinler hazırlanmıştır... Fakat biz olayları resimleyerek bunları haftalık bir mecmuada toplamayı ve böylece az okuma bilenlere bile faydalı olmayı uygun bulduk. O zamanlara ait hakikî resimler olmadığı için ressamlarımız resimlerini... geçen yüzyıllarda hazırlanan o zamanlara ait tarih albümlerinden faydalanarak çiziyorlar. Mecmuada adı geçen şahıslar İse, yine aynı kaynaklardaki tarif ve resimlerden çıkarılıyor. Sonra bu resimler arasında bir seçme yapılıyor ve mecmuaya konulacaklar seçiliyor."
2 — Peygamberimiz Efendimiz hayatlarında asla puta tapmadığı halde, 46. sahifede, “Eski kaynakların çoğu Hazret-i Muhammed (S.A.) in Mekke’deki dinlerle hiçbir ilişkisinin bulunmadığını iddia etmektedir. Halbuki daha sonraları görülen bâzı davranış ve hareketleri, herkes gibi O’nun da ilk zamanlarda atalarının dînine bağlı bulunduğunu göstermektedir.” denilmekte, 113. sahifede ise, "Hazret-i Muhammed (S.A.) İn din bakımından ne durumda olduğu ve ne gibi değişiklikler geçirdiği açık bir şekilde bilinmemektedir. Ancak kendi ailesinin çoğunlukla puta tapıcı oluşu yüzünden O’nun da ilk zamanlarda onlar gibi hareket ettiği düşünülebilir." cümlesi Allâhu Teâlâ tarafından korunmuş o]an Yüce Peygamberimiz’in târihi gerçek şahsiyetine bir iftira teşkil etmektedir.
3 — Târihî gerçeklere muhâlif olarak (S. 43) de, “Hazret-i Muhammed (S.A.) in çocukluk ve delikanlılık çağları hakkında inanılır kaynaklardan pek az bilgi elde edilebilmektedir.” denildiği halde hemen arkasından, "Şurası muhakkak ki O, fakir olduğu için bu yaşlarda pek çok iğlere girip çıktı. Çobanlık yaptı. Bir ara Mekke’de küçük bir dükkân işletti. Kervanlarda satış memurluğu yaptı..." sözlerindeki teferruatlı bilginin kaynağı gösterilmemektedir.
Mecmuanın 44 ve 45. sahifelerine alınan Ayet-i Kerîmenin açıklamalarında, vatan, din ve ırz müdâfaası için Allah yolunda gerektiğinde girişilmesi farz olan cihâdın “Savaş” anlamında anlaşılmasının yanlış olduğu iddia edilmekte, Peygamber Efendimiz’in, bir seferden dönüşlerinde, “Şimdi biz küçük cihad’dan büyük cîhan’a dönüyoruz, nefislerimizle yapacağımız c ili ad büyük cihaddır.” meâlindeki Hadîs-i Şerifleri, bir kısım tasavvuf erbâbına mal edilerek (S, 52’de), “Hz. Peygamber’in vefatından sonra savaşlar başlayınca tasavvuf erbabı savaşa ‘küçük cihad’, insanın kendi kendini İyileştirmesi için yaptığı cehd ve gayrete “büyük cihad (cihâd-ı ekber)’ demişlerdir.” şeklinde târihî ve dînî gerçekler tahrif edilmekte, aynı sahifede Kur’ân-ı Kerîm’de bulunmayan ve yukâtilûne alâ tamau’d-dünyâ” sözleri âyet imiş gibi gösterilmekte ve şu cümleler, Ehl-i Sâlib’e karşı yapılan savunma savaşları taarruz ve taassup olarak vasıflandırılmaktadır: "İslâm âlemi Haçlı seferlerinin hücûmuna uğradıktan sonra, karşı taarruz ve bundan dolayı da taassup başlamışsa, İslâm’ın rûhu ile bunun alâkası yoktur.”
4 — Hazret-i Hatice için yazarın 59. sahifede, "Hisleri başkalaştı, içinde derin bir aşk doğdu. Hali pek değişmişti. Günden güne soluyordu... Hazret-i Muhammed (S.A.) e karşı duyduğu büyük ve sonsuz sevgisini ağlayarak anlattı.” cümleleri ile 61. sahifede Peygamberimiz’in nikâh merasimi İçin, ‘‘Ziyafet gecenin geç saatlerine kadar sürdü. Hurma şarabı tulumu da açıldı.” sözleri mübâlâğalı ve saygı hududunu aşan İfadelerdir. Yazarın 71. sahifede Hazret-i Peygamberimiz’e vahiy gelmesi olayını anlatırken yazarın, “... Bâzan etrafındaki şeyleri görmek ve anlamak hissini kaybediyor, âdetâ taş kesiliyordu. O hallerinde artık nefes aldığı işitilmiyor, sonra uyuyordu. Bir ara göğsü yine kuvvetle kabarıp iniyor, O’nu ancak uzun bir uyku sakinleştiriyordu. Fakat birdenbire tekrar nefesi sıkışmaya başlıyor, rüyalar görüyor, kanter içinde yatağından fırlıyordu.
Hatîce O’na mümkün olduğu kadar sâkin bir sesle, ne olduğunu soruyor, fakat Hazret-i Muhammed (S.A.) ya hiç ses çıkarmıyor veya anlaşılmaz kelimelerle cevap veriyordu. Altı ay İçinde Hazret-1 Muhammed (S.A.) dermandan düştü. Çok zayıfladı. Yürüyüşü bozuldu. Saçı sakalı karmakarışık oldu. Gözlerinde garip bir parıltı peydahlandı.” ve ayrıca aynı sahifede, “Yine buhranlı bir gündü. Hatice’ye şunlaıı söyledi: ‘Deli olmaktan korkuyorum. Kendimde cin çarpmış insanların bütün İşaretlerini görüyorum. Sen sakın bundan kimseye bahsetme’.” gibi acaip birçok cümleler kullanması, bu konuda çirkin iftiralarda bulunan müsteşriklerden nakil yapmış olduğu kanaatini vermektedir.
56. sahifede, “Tabiîdir ki en büyük rehberimiz Tanrı Kelâmı olan Kur’ân-ı Azimüşşan’dır,” diyen yazar, vahiy konusunda ve Peygamberimiz’in şahsiyeti hususunda âyet-i kerîmelere müracaat etmediği gibi, Kâ’be hakkında 5. sayının iç kapağında (S. 76), "Kâ’be’nin kuruluşu halikında çeşitli söylentiler vardır. Yeryüzünde kurulan ilk kutsal yapı olduğu da söylenmektedir. Her ne kadar gerçek bilinmiyorsa da Kâ’be’yi Hazret-i İbrahim’in kurduğu, Kur’ân-ı Kerîm’e de dayanılarak bütün müslümanlarca kabûl edilmektedir...” cümleleri ile, Kur’ân-ı Kerim’in Âl-i İmrân Sûresindeki âyet-i kerîmeler "Söylenti” olarak vasıflandırıldığı gibi bu konudaki İslâm inançlarını da sarsma gayesinin güdüldüğü sezilmektedir.
5 — Dergilerde birçok has İsimlerde hatalar yapıldığı gibi (S. 18, 20, 41, 122), coğrafi cihetlerde yanılmalar olmuştur (S. 2).
Dergilere alınan âyet-i kerîmelerin meâllerinde ve yazılışlarında da birçok yanlışlık ve eksiklikler bulunmaktadır (S, 13, 64, 65, 73, 84, 112), Fıkıh mezheplerinin bir kısmı Hicretin üçüncü asrında zuhur ettiği halde, sahife 73’te yazar, dört sünnî mezhebin hepsinin de Hazret-i Peygamber’den 150 sene sonra meydana çıktığım ileri sürmektedir.
6 — Dergilerin muhtevasının yansından çoğunu temsili ve hayâli resimler teşkil etmektedir. Hz. Hatîce, Hz. Hamza, Hz. Ebû Bekir, Hz. Ömer, Hz. Ali ve diğer İslâm büyüklerini bu şekilde uydurma resimlerle göstermek İslâm âdâbına uymayan bir davranıştır.
Yukarıda bir kısmına İşaret edilen yanlışları muhtevi, târihî ve dînî gerçekleri tahrif, böylece dînî İnançları sarsan ye İslâm âdâbına aykırı neşriyat yapan bu dergilerin okunmasının ve neşrinin bu şekilde devamını Müslüman halkımız için çok zararlı olduğu kanaatına varıldığından:
a) Bu dergi hakkında Müslüman halkımızın Başkanlıkça uyarılmasının,
b) Bu karana bir örneğinin bütün müftülüklere tamim edilmesinin ve Başkanlık dergisinde yayınlanmasının uygun olduğuna ittifakla karar verildi.
DİN İŞLERİ YÜKSEK KURULU
T. C.
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI
Din İşleri Yüksek Kurulu Başkanlığı
Karar No. 94
Konu: Hatalı Mushaf Tâb’ı Hakkında Bir Ankara, 11.4.1969
Tetkik adlı eserin tetkiki Hk.
Yüksek Başkanlıkça 27.3.1969 gün ve 467 sayı ile Kurulumuza havale buyurulan Olgunlaştırma Dairesi Başkanlığının 27.3.1969 tarih ve 676 sayılı yazısına ilişik: Türkiye İslâm Enstitüleri Talebe Federasyonu Genel Başkanı Cahit Baltacı’nın önsözünü havi "Doğan Kardeş A. Ş. Hatalı Mushaf Tâb’ı Hakkında Bir Tetkik" adlı risâle İncelendi:
Bu eserin müzakeresinde Diyanet İşleri Başkan V. Lûtfi Doğan, Kurul Başkanı İsmail Ezherli, Üyelerden M. Şehid Oral, Dr. Ali Arslan Aydın, Dr. M. Esad Kılıçer, Haşan Ege, Hüseyin Özgün, İbrahim Atay, Osman Keskioğlu ve Dr. Lûtfi Doğan hazır bulunmuşlardır.
Risâte, Doğan Kardeş A.Ş’nin tâb’etmiş olduğu, Hafız Osman Hattı Mushâf-ı Şerifte, vâki’ sehviyat dolayısiyle Başkanlığımız hakkında bâzı asılsız İddiaların ileri sürüldüğü görüldü. Yapılan müzakere sonunda, adı geçen risâledeki iddia ve ithamlara cevap olmak üzere, bu konuyu aydınlatmak üzere, Kurulumuzca hazırlanan ekli yazının ve buna mesnet teşkil eden 10.7.1963 tarihli ve 113 sayılı Kurulumuz kararının Başkanlıkça yayınlanmasının uygun görüldüğüne ittifakla karar verildi.
Yüksek Başkanlıktan 27 Mart 1969 tarih ve 467 sayı ile muhavvel Olgunlaştırma Dairesi Başkanlığının 676 sayılı yazısına İlişik Türkiye İslâm Enstitüleri Talebe Federasyonu Genel Başkanı Cahit Baltacı’nın önsözünü taşıyan (Doğan Kardeş A.Ş. Hatalı Mushaf Tâb’ı Hakkında Bir Tetkik) adlı risâle incelendi:
Risalede, Doğan Kardeş A.Ş. tarafından basılan Hafız Osman Hattı Mushâf-ı Şerîf’te vâki’ sehivler dolay isiyle Başkanlığımız yer yer itham edilmektedir. Bu sebeple Başkanlığımıza ve Kurulumuza yöneltilen tenkidleri kısaca cevaplandırarak matbuatta büyük gürültülere sebebiyet veren bu hatalar mes’elesinin Başkanlığımızı ilgilendiren yönünü aydınlatmak isteriz.
Her şeyden önce şunu belirtelim ki, Mushâf-ı Şerîf’in her türlü hatâ ve noksandan âzâde olarak basılması, hepimizin en temiz dileği ve en içten arzusudur, Risâleyi yayınlayanların da böyle bir duygu ile harekete geçtiklerinden eminiz.
Evvelâ adı geçen risaleye "Federasyon olarak teşkil ettiğimiz teknik heyetimizin kısa zamanda tesbit edebildiğim hatalar listesi" başlığı altında konan listeye bakalım:
Bu listede 66 kelime vardır. Bunların 35’i Başkanlığımızca tesbit edilip hazırlanan ve bu risaleye konan listede mevcuttur. Başkanlığımızın listesinde 43 kelime gösterilmişti. Risaleye bunların 6’sı meskût geçilmiş, 2’si ise, —belki istinsah hatâsı olarak— listeye alınmamış, fakat kendi listelerine konulmuştur. Böylece listelerinde yer alan 66 kelimeden 29’u onlarca tesbit edilmiş oluyor. Şimdi bunları birer birer inceleyelim:
1 — (HUD) kelimeleri 6 yerde "hatt-ı kıyâsı" denilen mûtad imlâya göre yazılarak, Mushâf-ı Osmânî yazısına uyulmamıştır. Ancak Resm-i Mushâf-ı Osman’daki yazı şekli ile İstanbul tâblarındakî hatt-ı kıyâsî arasında değişiklik mes’elesinin yalnız bu kelimelerden ibaret olmadığını risâleyî yayınlayanlar da bilirler sanırız. Meselâ kelimelerle kelimesi arasında; ilmî yönden nasıl bir ayırım yapılabilir?
2— (Hûd) kelimeleri olmak üzere, 4 yerde de nokta ve hereke eksikliği veya fazlalığı vardır. Listelerinde yer alan 66 kelimeden Başkanlığımızın tesbit ettiği 37 kelimeye bu 10 kelimeyi İlâve etmiş oluyorlar.
Listelerinde bulunan diğer 19 kelimeyi de açıklayalım:
3— kelimeleri Başkanlığımızdaki nüshada doğru yazılı haldedir.
4 — kelimesi Mushâf-ı Osman’ın yazısında elifle değil, yâ ile yazılıdır. Hattâ mûtad imlâda da böyledir. Kâmusu’l-Muhît ve diğer Arapça lügatlere bakılınca, bu açıkça görülür. Nitekim Mekke, Mısır ve Bağdat tâb’ı Mushaflarda da yâ île yazılıdır.
5 — Meryem Sûresinde olduğu halde yanlış olarak sûresinde gösterilen kelimeleri elifle değil yâ ile yazılıdır. Mushâf-ı Osman hattına uygun olan budur. Hâfız Osman merhum da böyle yazmıştır. İslâm ülkelerinde matbu Mushaflar da yâ iledir.
6 — kelimelerinde geçen harekeye gelince; vasıl halinde bunlar konulmaz, onun İçin hareke değil, cezm İşareti konulmuştur. Türkiye, Mısır, Bağdat tâblarında böyledir. Meselâ 1305 yılında Osman Bey Matbaasında basılan Mushaf- ı Şerif’te böyledir 1966 yılında 185 tasdik numarası İle İstanbul’da Bozkurt Matbaasında basılan Mushaf-ı Şerîf’de bu gibi yerlere, umumca kabûl edilen kaide îcâbı, normal olarak siyah cezm işareti konulmuş ancak husûsî bir şekilde ayrıca kırmızı renkte harekeler de konulmuştur Fakat bu umûmî bîr kaide değildir. Böylece bunlar aslında doğru iken, yanlış gösterilmiştir.
7 — buradaki H harfi, mim değildir. H harfinin aynı şekilde yazılmıştır, İkisi aynı olduğu halde sonuncuyu listelerine almamışlardır.
8— bu kelimedeki lam harfinde kısa bir kesinti vardır. Bunu, listede gösterildiği gibi, bir elif ilâvesiyle şeklinde yazmak tahrif etmektir.
9 — kelimesinin muteber Alİyyü’1-Kâri hattında böyle yazılışına cevaz vardır.
10 — kelimesinde hemze de cezim de vardır. Yerleri değişmişse de okunmasına mani’ değildir.
11 — kelimelerinin İmlâsı hakkındaki ihtilâfı, Ebû Amr Ed-Dânî’ntn Mukni’nden kendileri de naklediyorlar. Süyûtî’nin itkan’ında da belirtildiği gibi bâzı kelimelerde elif, vav harflerinin kıyas dışı zâid olarak yazılışı vardır. Aliyyü’l- Kârî hattında bu tarzdaki imlâ tecvîz olunmuştur. Mısır tablamda bu İmlâ ile yazılıdır.
12— kelimelerinin yazılış ve telâffuzları hakkındaki ihtilâfı yine kendileri naklediyorlar, işte üstelerinde gösterilen kelimelerin durumu budur.
Burada şuna da işaret edelim ki, nedense pek karışık olan bu liste tanzîm olunurken, İlmî gerçeklere sadâkat gösterilmemiştir. Listeye göz gezdirenler sûrelerin karmakarışık sıralanmasında bir ma’nâ veremiyeceklerdir.
Liste, o kadar dikkatsiz hazırlanmış ki, Başkanlığımız listesinde gösterilen kelimesi hakkında —doğru olarak— İyi çıkmamış denildiği halde, bu kelime Federasyon listesinin başına alınmış ve hizasına eksik kaydı düşülmüştür. Dikkatle bakılınca, Başkanlığın tesbîtinin doğru olduğu görülür. Daha garibi şudur ki Başkanlığımız listesinde bulunan kelimesinin başından kısmı atılarak kendi listelerine şeklinde yazılmıştır ki, bu fahiş bir tahriftir. “ ” ile bambaşka ma’nâlar alır.
Sekte işaretlerinden bahsederken, “ ” kelimesinin sektesiz olarak okunacağını, bunun da lügat bakımından (Çorbacı) ma’nâsına geleceğini iddia etmek, ilmî ciddiyetle bağdaşmayan bir tutumdur. Çünkü, harekeler doğru konulduğuna göre, okuyucu bu kelimeyi doğru olarak okuyacaktır.
34. sahifedeki Âyet-i Kerîmede “ ” yanlış olarak yazılmıştır. Hatâları düzeltmek iddiasında bulunulurken, böyle bir hatâya düşülmemesi gerekirdi.
Risâlede "İlim Gözü İle Hatâlar" başlığı altında, Mekkî ve Medenî sûreler, âyet sayısı Muhammed Sûresi yerine Kıtâl Sûresi yazılması, Secâvend işâretleri ve Rükü ayınları üzerinde durulmaktadır:
Bilindiği üzere Kur’ân-ı Kerîm’de 71 sûrenin Mekkî, 19 sûrenin Medenî olduğu İttifâkî olup, kalan 24 sûrede hem Mekkî ve hem Medenî âyetler bulunduğundan, bunlar hakkında ulemâ İhtilâf etmiştir.
Âyet-İ kerîme sayıları da kıraat ve tefsîr İmamlarına göre farklıdır. Ebu’l-Kasım Ömer Bin Muhammed, Abdu’l-Kâfi’ye göre âyet adedi 6236’dır. Ve muteber olan da budur. 6666 olduğu rivayeti de yaygındır.
34. sahifede, âyet bölümlerini cümle bölüşümü ile îzah, boşuna bir gayret göstermektir. Çünkü, cümle kuruluşu başka, âyetler başkadır. Kur’- ân-ı Kerîm’de bunun misâlleri vardır. Nîtekim lâfız ve ma’nâ itibâriyle risâlede gösterilen En’âm Sûresinin 135. Âyetine benzeyen Zümer Sûresinin 39 ve 40. Âyetlerinde (…..) dan sonra durak konulmuştur. Bu bütün Mushaflarda böyledir. Bunu, cümle teşkîli bakımından acaba nasıl îzah edecekler? Bu misalleri çoğaltmak mümkündür. Maksadımız; bu noktadan hareket etmenin bir şey kazandırmıyacağını söylemektir.
Bâzı sûrelerin iki ismi vardır. Ve sûre adları tevkifidir. Muhammed Sûresine Kıtal Sûresi demek, iddia edildiği gibi yanlış sayılamaz.
Secavend işaretlerine gelince; bunlar çok çeşitlidir. Bu sebeple, bunlarda ulemâ ihtilâf etmiştir, Kur’ân’ın tilâveti üzerine müessir olacak mâhiyette değildir. Nitekim Mısır ve Mekke tablarında bunların gayet az kullanıldığını görüyoruz.
Şimdi, yapılan bu açıklamaların ışığı altında, tenkid konusu yapılmak istenen Din işleri Yüksek Kurulu’nun 22.11.1967 tarihlî ve 235 sayılı kararından, bu konu ile ilgili satırları okuyalım.
Bu kararda secâvend ve âyet başları İhtilâfı bulunduğu belirtildikten sonra aynen şöyle deniliyor: ... Bunun, Kur’ân-ı Kerîm’in aslını tağyîr ve tahrif mâhiyetinde bir hatâ olmadığı cihetle, eksik olan nokta ve harekelerin Mushaflar İnceleme Kurulunca tashîhi temin ve kontrol edildikten sonra mühürlenerek tevzîine izin verilmesinin uygun olduğuna İttifakla karar verildi” denilmektedir.
Onların da dedikleri gibi; şimdi İnsafla düşünelim, bu kararda ne var: Bu kararda söylenenleri farkedecek durumda olmayanlar, nasıl olur da Kurul Üyelerinin İlmî niteliklerinden (S. 31) söz etmek selâhiyetini kendilerinde görürler?
Yüksek Kurul; adı geçen Mushaf’ta eksik olan nokta ve harekelerin Mushaflar inceleme Kurulunca tashîhî temin ve kontrol edildikten sonra mühürlenerek tevzîine izin verilmesinin uygun olduğuna, İttifakla karar veriyor. Bu Kurul başka daha ne yapsın? Yapılacak başka bir şey var mıdır? Bilinmelidir ki, doğru olanları yanlış göstermek, yapılanları görmemezlikten gelmek sûretîyle ilmî inceleme yapılmış olmaz.
Adı geçen şirket bu kararı tatbik etmeden Mushafları satışa arzedince, Diyanet İşleri Başkanlığı 27.3.1968 tarih ve 310-313-246 sayılı yazı ile İstanbul C. Savcılığına müracaat ederek bu konuda Mushafları İnceleme Kurulu Yönetmeliğinin 20. maddesi gereğince işlem yapmasını istemiş, ancak İstanbul C. Savcılığı Basın Bürosu 1968/867 sayılı kararı ile tâkipsizlik kararı vermiştir. Demek Başkanlık bu hususta da kanunî vazifesini yapmıştır, Şâyâri-i teessüftür ki, adı geçen risâlede bu dâvâdan hiç söz edilmemiştir. Ehl-i insâfa sığınanlar kendileri de insaftan ayrılmamalı idi.
Şunu da belirtelim ki, adı geçen şirket tâkipsizlik kararı aldığı halde, Başkanlığımız, mezkûr şirkete elinde kalan Mushafları tashîh etmeği kabul ettirmiştir. Kurulumuzun bir örneği İlişik 10.7.1968 tarih ve 113 sayılı kararında bu İşin bütün safhaları etraflı olarak aydınlatılmıştır. Adı geçen risâlede, nedense bu karardan da hiç söz edilmeyerek sükût ihtiyar olunmuştur.
Bütün bu gerçeklerden sonra Doğan Kardeş Şirketinin tâbettiği Mushaftan sorumlu olanlar, adetâ Başkanlığımız imiş gibi mezkûr risalede böyle bir hedef tutulmakta, hattâ Din işleri Yüksek Kurulu Üyeleri ithâm edilmektedir.
Risalede yer yer mügâlâtalar da vardır: "Diyanet ve kanun sorumlularının lâkaydîliklerî onlara cesaret vermiş, netîcede Türkiye târihinde ilk olarak hatâlı ve tasdiksiz Mushaflar piyasaya arz edilmiştir." (S. 21) deniyor. Bu söz doğru değildir. Maalesef zaman zaman hatâlı Mushaflar basılmıştır. Başkanlığımızdaki bu işle ilgili dosyada matbû bir liste var. Başında "Bozkurt Kitabevince Sebat Matbaasında (Ceb için) tabedilen ufak kıt’ada 137 No.’lu Mushâfı Şerîf’de vâki’ sehviyât listesidir" yazılıdır. Ve bunda 90 kelime vardır.
Bu meseleyi ilmî yönden incelemesi gereken adı geçen risâlede, her nedense Başkanlığa ve Din İşleri Yüksek Kurulu Üyelerine yersiz târîzlerde bulunulmuştur. Bu cihet gerçekten üzücüdür. Bu îzâhatımızı okuyanların da hakikati anlayacaklarından emin bulunmaktayız.
Bu hususta Başkanlığımızın, üzerine düşen vazifeyi yaptığı kanaatindeyiz.
T. C.
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI
Din İşleri Yüksek Kurulu Başkanlığı
Karar No. 113
Konu: Doğan Kardeş A. Şirketince bastırılmış Ankara, 10.7.1968
olan Kur’ân-ı Kerîm nüshası Hk.
Doğan Kardeş Anonim Şirketinin bastırmış olduğu Kur’ân-ı Kerîm nüshasında vâki’ hata ve noksanların ne suretle düzeltilmesinin mümkün olacağı ve ne gibi tashihat yapılırsa, bu baskının eksikliklerden âzâde kılınarak okunmasında bir sakınca kalmıyacağı hususundaki Yüksek Başkanlığın 27.4.1968 tarih ve özel 115 sayılı yazıları ile adı geçen şirketçe verilen 24.6.1968 tarihli dilekçenin Yüksek Başkanlıkça Kurulumuza havale buyurulması üzerine keyfiyet incelendi:
Müzakerede Diyanet İşleri Başkan Vekili Lûtfi Doğan, Kurul Başkan Vekili Dr. Ali Arslan Aydın, Üyelerden M. Şehid Oral, Dr. M. Esad Kılıçer, Hüseyin Özgün, Osman Keskioğlu, Dr. Lûtfi Doğan ve A, Hamdi Kasaboğlu hazır bulunmuşlardır.
Doğan Kardeş Anonim Şirketince bastırılan Kur’ân-ı Kerîm nüshası hakkında Kurulumuzca verilen 22.11.1967 tarih ve 235 sayılı karar ve Mushafları İnceleme Kurulunca daha sonra aynı konuda alınan karar ile hatâ ve eksikleri muhtevî rapor ve hatâların yerlerini gösteren Kur’ân-ı Kerîm nüshası tetkik edildi:
Mushafları İnceleme Kurulu kararında; mezkûr Kur’ân-ı Kerîm nüshasında (103) hareke eksik ve fazlalığı, (5) harf eksikliği, (3) harf fazlalığı, (9) kelime teşekkülünde tehâlüf olduğu, (63) yerde bir âyetin İkiye bölündüğü, (33) yerde iki âyetin birleştirildiği, (1) yerde de bir âyetin dörde bölünmüş olduğu, (Yebsutu) ve emsâli kelimeler (Sad) ile yazılacakken, (Sin) ile yazıldığı, (Şürekâ) ve emsâli kelimeler (Vav) ile yazılması gerekirken (6) yerde (Elif) ile yazılmış olduğu ve diğer bâzı yazılış hatâları ile cem’an (1728) yerde (Secâvend) eksiklik, fazlalık ve tehâlüfü ve birkaç sûrenin isimlerinin de yanlış yazıldığı bildirilmektedir.
Mushaflar İnceleme Kurulunun işbu kararında belirtilen ve raporunda dercedilen hususlar, incelemelerindeki itina ve ihtimamı göstermesi bakımından şayanı takdir görülmekle beraber, zamanın kısalığı, Kurul üyelerinin çeşitli kıraatları nazar-ı i’tibâre alan mukayeseli, derinliğine bir araştırma yapmaya imkân vermemiş, ancak, Kurulun esas aldığı İmam Mushâf-ı Şerîf’e, mezkûr Hafız Osman nüshasının uygun olup olmadığını tesbitle yetinilmiştir.
Kurulumuzca bu kere yapılan araştırma ve incelemelerde harf, hareke ve nokta eksik ve fazlalıkları tesbit edilmiş, âyet-i kerîmelerin ikiye bölündüğü veya iki âyetin bir yazıldığı veya secâvend uyuşmazlığı gibi hususların, çeşitli kıraat imamlarının telâkki tarzlarından neş’et ettiği, aykırı gösterilen bâzı secâvend farklarının kıraat usûlüne daha uygun düştüğü görüldüğü cihetle, bunların Kur’ân’ın tilâvetine müessir olarak hatâ sayılamayacağı kanaatına varılmıştır. Nitekim Mushafları İnceleme Kurulu Başkanı aynı görüşü savunmuş. Üyelerin kararına bu yönden muhâlif kalmıştır.
Ayrıca, Mushaflar İnceleme Kurulu kararını, ilişiğindeki raporu ve mezkûr Kur’ân-ı Kerîm nüshasını incelemek üzere. Kurulumuzca, hâfız olan ve kıraat ilmine vâkıf bulunan üyelerden teşkil edilen üç kişilik komisyon tarafından hazırlanan raporda; harf, hareke, nokta eksik ve fazlalıklarının (43) adet olduğu ve bunların düzeltilmesinin zarûrî görüldüğü, tecvidle ilgili İşaretlerin aslında bir eksiklik sayılmayacağı gibi, sık sık görülen secâvend değişikliklerinin de Kur’ân-ı Kerîm’i doğru tilâvet hususunda bir sakınca teşkil etmediğini, bu ve emsâli eksiklerin Kur’ân-ı Kerîm’in ma’nâ ve lâfzına bir nakîse getirecek nitelikte olmadığı, bu cihetle, bunların düzeltilmesinin zarûrî görülmediği İfade edilmekte, düzeltilmesi zarûrî olan hatâ ve eksikler bir liste halinde tesbit edilmektedir.
Yapılan müzakere sonunda: Mezkûr Kur’ân-ı Kerîm’de;
1 — Ekli listede gösterildiği gibi (43) adet hareke, nokta ve harf eksiklik ve fazlalığı tesbit edilmiştir.
2 — Bâzı kıraat üstadlarının görüş ve anlayış farklarından meydana gelen:
a) Tecvîd’İ ilgilendiren imâle, işmam, İdgâm, teshil ve sekte işâretlerinin yazılmadığı,
b) Bâzı kelimelerin teşekkülünde değişik yazılış tesbit edildiği,
c) Secâvend tahâlüfü, eksik ve fazlalığı bulunduğu görülmüştür.
ç) Ayrıca bâzı âyetlerin ikiye bölündüğü, iki âyetin bir gösterildiği ve bir yerde de bir âyetin dörde bölünmüş olduğu bildirilmiştir. Meselâ mezkûr Mushaf ta; Fâtiha Sûresinde(……) olarak iki ayet gösterilmesi hatâ sayılmıştır. Halbuki bâzı müfessîrler ve mezhep imamları, kıraat imamlarının okuyuşuna ve hadislere dayanarak bu âyeti iki âyet olarak kabûl etmişlerdir. Bu, Âsim kıraati na dayanan ve Hanefî İmamlarınca da benimsenen görüştür. Bu misâlden ve Kur’ân-ı Kerîm’in âyet adedindeki ihtilâftan da anlaşılacağı veçhile, bu gibi âyet yazılıştan ve durakların tesbiti, bilinen kıraat imamlarının okuyuşu ve müfessirlerin görüşü icâbıdır. Bunları tashihi gereken hatâ olarak göstermek doğru değildir.
e) (Kıyâme) Sûresi yanlış olarak (Beled) Sûresi yazılmışsa da bu hatânın, bütün nüshalar üzerinde tashihi hem zordur, hem de Kur’ân-ı Kerîm’i doğru olarak tilâvet etmeye bir engel teşkil etmez.
Bu duruma göre, 17. asrın büyük hat üstâdı Hâfız Osman merhum el yazısı nüshasından tıpkı baskısı yapılan bu Mushâf-ı Şerîf’in Müslümanlar tarafından eksik ve hatâdan sâlim ve doğru olarak okunabilmesi için:
1 — Mezkûr Kur’ân-ı Kerîm’de sayfa ve âyet numaraları yazılmadığı için, ekli listede belirtilen (43) adet; hareke, nokta ve harf eksik fazlalıklarının mezkûr şirket tarafından bastırılarak satışa arzedilen her Kur’ân nüshasının, bildirilen sûre ve belirtilen âyetleri üzerinde itina ile tashih edilmesi gerektiğine,
2 — Kur’ân-ı Kerîm okuyuşuna te’sir etmeyen, yukarıda bildirilen diğer noksan ve tehâlüfler, san’at hususiyetleri ve esâsa te’sir etmeyen secâvend değişikliği olarak mütalâa edildiğinden bunların tashihine lüzum olmadığına,
3 — Kurulumuzun 22.11.1967 tarih ve 235 sayılı kararında; "... Eksik olan nokta ve harekelerin Mushaflar inceleme Kurulunca tashih ve kontrol edildikten sonra mühürlenerek tevziine İzin verilmesi..." belirtilmişken, bu lâzimeye riâyet etmeyen Doğan Kardeş Anonim Şirketi hakkında:
a) Başkanlığımızca 27.3.1967 tarih ve 310-313-246 sayılı yazı ile İstanbul C. Savcılığına yapılan ihbar ve Mushaflar İnceleme Kurulu Yönetmeliğinin 20 nci maddesi gereğince işlem yapılması talebine, adı geçen Savcılıkça 10.6.1968 tarihinde "Adem-i Takip Kararı" verildiğinden,
b) Doğan Kardeş Anonim Şirketince mezkûr Kur’ân-ı Kerîm nüshaları üzerinde düzeltilmesi zarurî görülen hatâ ve eksikleri tashih etmeye hazır olunduğu 24.6.1968 tarihli dilekçede bildirildiğinden,
c) Bu durum muvacehesinde, gerekli tashihat yapıldıktan sonra adı geçen Mushaf nüshalarının Mushaflar İnceleme Kurulunca mühürlenmesinin mezkûr yönetmeliğin 20 nci maddesine aykırı olmayacağı hususunda Hukuk Müşavirliğince verilen hukukî mütalâa üzerine:
Yukarıda 1. maddede gösterilen (43) yerdeki harf, hareke ve nokta eksiklikleri mezkûr nüshalar üzerinde düzeltildikten sonra, bu Mushaf nüshalarının her birinin Mushaflar İnceleme Kurulunca mühürlenmesinde bir sakınca kalmayacağına ekseriyetle karar verildi.