ORUCUN FİKHİ HÜKÜMLERİ
İsmail EZHERLİ
Din İşleri Yüksek Kurulu Başkanı
Bakara Sûresi, Âyet: 185
Meali: “Öyleyse içinizden kim o aya erişirse onu tutsun, kim de hasta olur, yahut bir sefer üzerinde bulunursa o halde başka günlerde, oruç tutamadığı günler sayısınca orucunu kaza etsin.”
Ahlâk ve bir fazilet dini olan, yüce dinimizin temellerinden biri de Ramazan ayında oruç tutmaktır. Sırf bedenî bir ibadet olan orucun mükâfatını da —diğer ibadetlerden fazlasiyle— vereceğini Allah biz müslümanlara vâdediyor. Oruç, akıllı olan ve erginlik çağma da gelmiş bulunan her müslümana farzdır. Oruç, niyeti olduğu halde mü’minin tanyeri ağarmağa başladığı zamandan, ta akşam güneşi batıncaya kadar hiç bir gey yememesi, içmemesi ve cinsi münasebette bulunmamasıdır.
Bu yazımızda orucun fıkhî yönünü ele alacağız ve bu konuda bazı açıklamalarda bulunacağız:
Dinimizde altı çeşit oruç vardır. Bunlar; farz, vacip, mesnun, mendup, nafile ve mekruh olan oruçlardır. Ramazan orucu farzdır. Ramazan orucunu vaktinde tutmak, herhangi bir özür dolayısiyle kazaya kalmışsa onu kaza etmek de farzdır.
Ramazanın girdiği sâbit olunca, o günden itibaren bir ay oruç tutmak bütün mükelleflere gerekmektedir. Ramazan ayı bazan 29 bazan da 30 çeker. Akıllı olan ve erginlik çağına gelmiş bulunan her müslümana oruç farzdır. Bu özellikleri taşıyan her erkek ve âdet halinde olmayan ve lohusa bulunmayan bütün müslüman kadınlar ramazan orucunu tutarlar. Çocukların oruç tutması, onları oruca alıştırmak yönünden gayet güzel bir hareket olur. Yolcu ve hasta olanlara da oruç tutmak farzdır. Fakat bunların durumları oruç tutmalarım güçleştireceği için, hastalar iyileşince, yolcular da mukîm olunca, ramazan dışında tutmadıkları günleri başka bir günde kaza ederler. Çünkü dinimiz hiç bir zaman zorlaştırıcı bir din olmayıp, daima kolaylığı benimseyen ve kolaylığı tavsiye eden en son dindir.
Oruç, bir ibadet olduğundan niyetsiz tutulmaz. Oruca niyet, oruç tutmayı kalpten geçirdikten sonra, onu dille de söylemektir. Oruç tutmak maksadiyle sabura kalkmak da bir niyettir.
Tutulması vacip olan oruçlar; keffâret ve adak oruçlarıdır. Adanmış oruçlar, tâyin edilen vakitlerde tutulur. Keffâret oruçları ise, Ramazanda kasden orucu bozmanın bir cezası olarak iki ay ara vermeksizin birbiri ardınca tutulan oruçtur. Kadınlık halleri kesinti sayılmaz.
Muharrem ayının 9, 10 ve 11. günlerinde oruç tutmak Peygamber Efendimizin sünnetlerindendir. Pazartesi ve Perşembe günleri tutulan oruçlarla, Ramazan ayından sonra gelen Şevvâl ayında tutulan altı gün oruç mendup olup tutanların sevap kazanmasına vesile olur.
Nafile oruçlar ise yukarda saydığımız oruçlar dışında ve oruç tutulması yasak edilmiş günlerin dışında Allah rızası için tutulan oruçlardır.
Ramazan Bayramının birinci günü ile Kurban Bayramının dört gününde oruçlu olmak dinimizce haram kılınmıştır. Zira bu bayram günleri müslümanların İlâhî ziyafete nail oldukları ve birbirlerini tebrik ettikleri müstesna günlerdir.
Oruç tutması farz olan bir kimsenin Ramazan orucunu kasti olarak bozması keffâreti gerektirir. Bu dünyevî bir cezadır.
Orucu bozmayan ve bozan şeylerden de kısaca bahsetmek istiyorum. Oruçlu bir kimsenin unutarak yemesi, içmesi ve cinsî münasebette bulunması orucunu bozmaz. Şu durumlar da orucu bozmaz; eşini sadece öpmek, boy abdesti almayı sabaha bırakmak, oruçlu iken ağza biriken balgamı yutmak, denize veya başka bir suya dalınca oruçlunun kulağına su gitmesi, isteği olmaksızın boğazına duman, toz veya sinek girmesi, oruçlu kimsenin dişleri arasında kalan nohut tanesinden daha küçük yiyecek parçasını yutması, susam tanesi kadar olan bir şeyin ağızda erimesi, elinde olmayarak kusmakla ve mideden ağıza kendiliğinden gelen ve tekrar dönen şeyden dolayı da oruç bozulmaz. Kan aldırmak, sürme çekmek de orucu bozmayan haller arasındadır.
Orucu bozan şeyler iki bölümde mütalâa edilir: Birincileri orucu bozduktan başka kaza ve keffâreti gerektirenlerdir. İkinci kısım şeyler ise, sadece gününe gün oruç tutulmasını yâni sadece kazayı icap ettirir.
Orucu bozup, hem kaza hem de keffâreti gerektiren hususlar şunlardır: Oruçlu olduğunu bildiği halde kasti olarak yemek, içmek veya cinsî münasebette bulunmak. Ağıza giren kar, dolu veya yağmuru yutmak, sigara içmek, enfiye çekmek. Kan aldırdıktan veya gıybet ettikten sonra artık orucum bozuldu diye bile bile orucu yemek.
Orucun sadece kazasım yani gününe gün tutulmasını icap ettiren halleri de şöylece sıralayabiliriz:
Hataen oruç bozmak, başka bir kimsenin zorlamasıyla orucu bozmak. Hukne yapılmak, burun deliklerinden bir sıvı akıtmak. Kulak içine sudan başka bir damla damlatılması, çakıl taşı veya ona benzer şeyleri yutmak. Kendiliğinden olmayıp bir müdahale neticesinde ağız dolusu kusmak. Sabah olduğu halde daha gecedir zannederek birşeyler yemek veya akşam olmadığı halde güneş battı diyerek orucu bozmak. Unutarak bir şey yedikten sonra, artık orucum bozuldu, zaruriyle kasti olarak bir şeyler yemek. Ramazan girdiği halde oruç tutmak veya tutmamak diye bir niyeti olmamak.
Oruç tutan bir mü’minin yapması mekruh olan bazı şeyler vardır ki bunlardan kaçınmamız ve orucumuzun kıymetini azaltmamamız çok yerinde bir davranış olacaktır. Oruçlu olan kimsenin bir şeyin tadına bakması, lüzumsuz yere ağzında herhangi bir şeyi çiğnemesi, tükrüğünü ağzında biriktirdikten sonra yutması, sakız çiğnemesi ve bıyığına koku sürmesi bu mekruhlar arasındadır.
Oruç tutan kimsenin sahura kalkması ve sahur yemeyi geciktirmesi, akşam ezam okununca hemen iftar etmesi de dinimizde yapılması İyi olan yani müstahap adını verdiğimiz hareketlerdendir.
Oruçlu olan kimsenin yapması mekruh olmayan şeyler şunlardır: Misk veya gül koklamak, sürme çekmek, zayıf düşmeyecekse kan aldırmak veya kan bağışında bulunmak, misvak veya diş fırçası ile ağzı yıkamak, ağza su alıp gargara yapmak ve burna su çekmek.
Hiç bir özrü yokken oruç yemek dinimizde çok günâhtır. Oruç yemeyi mubah kılan haller; hastalık, yolculuk, baskı altında bulunmak, gebelik, emzikli olmak, düşkünlük ve ihtiyarlıktır.
İslâm Dininde zaruretler memnû olan şeyleri mubâh kılar. Bu gibi hallerde mecbur kaldığımız için —daha sonra kaza edilmek şartı ile— oruç yenebilir. Ancak orucu kaza edemiyecek kadar düşkün olanlar, yedikleri her bir oruca bedel fakir bir kimseye fitre miktarı fidye verirler. Fidyelerin hepsinin bir fakire verilmesinde bir sakınca yoktur. Fidyeyi veremiyecek durumda olan müslümanlar Allah’ın af ve mağfiretini dilerler.
Cenab-ı Hakkın cümlemize makbul oruçlar tutmayı nasip buyurmasını niyaz ederim.