Makale

Hayrettin ŞALLI: Kocatepe Camii'nde Madde ve mana Birleşiyor RÖPORTAJ

RÖPORTAJ: Ahmet Arslan

Hayrettin ŞALLI:

"Kocatepe Camii’nde madde ve mana birleşiyor."

Türkiye Diyanet Vakfı Mütevelli Heyeti Üyesi ve KOMAŞ A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Hayrettin ŞALLI ile arkadaşımız Ahmet ARSLAN’ın "Kocatepe Büyük Mağazası" hakkında yaptığı röportajı sunuyoruz.
Muhteşem bir açılışla halkın hizmetine sunulan Kocatepe Camii altındaki modern mağazaların kararı nasıl verildi?
İslâm Dini, dünya ile ahiret dengesini kuran bir dindir. Hem maddî hem manevî alanlarda hizmet her müslümanın gönlündedir. Kocatepe Camii projesini yapan mimarlar, ibadethaneden ayrı olarak alt katlarda Vakıf Merkezi, konferans salonu, kütüphane otopark gibi çeşitli hizmet alanları yanında bir de çarşı düşünmüşler. Bu ayrılan alanın nasıl değerlendirilmesi gerektiği yerli ve yabancı uzmanlara danışıldı. Verilen raporlar, söz konusu alanda modern mağazalar açılmasının önemli bir ihtiyaç ve hizmet olduğunu ortay koydu.
Türkiye Diyanet Vakfı Mütevelli Heyeti 1990 yılında uzmanların fizibil buldukları modem mağazayı kurmak üzere "KOMAŞ" isimli anonim şirketi kurdu. KOMAŞ ile Türkiye’nin en büyük camiinin altında, Türkiye’nin en büyük, modern mağazasını açmış olduk.
KOMAŞ A.Ş.’nin ortakları kimlerden oluşuyor?
Türkiye Diyanet Vakfı, Türkiye Vakıflar Bankası, TÜRDAV Holding, ÜLKER Gıda A.Ş. Et ve Balık Kurumu Mensupları Vakfı, TEMSAŞ A.Ş.
Peki efendim; Bu mağazalardan Diyanet mensuplarına bir avantaj sağlayacak mısınız?
Elbette. Kredili satışlarımızdan Diyanet mensuplarımız yararlanabilecek. Ayrıca KOMAŞ olarak yurt çapında otomobil kampanyaları açarak mensuplarımıza bir kolaylık sağlayacağız. Herkes gibi inanç ve ahlâk kurallarımıza uygun vasıflarda-ki her şeyi gönül rahatlığı içinde alabilecekler. Mağazayı hazırladıktan sonra, işletmeciliğini teslim ettiğimiz Beğendik Gıda A.Ş’nin de bu mekanın özelliklerine uygun bir çalışma yapacağına inanıyoruz.
"Beğendik" isminden bahsettiğiniz konunun Beğendik ile ilgisini biraz açar mısınız?
KOMAŞ, mağaza işletmeciliğinde tecrübesiz olduğundan başlangıçta kendine yabancı ve yerli ortaklar aradı. Her kuruluş hakimiyeti kendi elinde bulundurmak istediğinden ortaklık gerçekleşmedi. O zaman konuyu öğrenip kendisi işletmeyi düşündü. Bu arada ortak ararken konu basına da intikal ettiğinden, mağaza ile ilgili işletmeciler ilgilenmeye ve bölüm bölüm kiralama teklifleri vermeye başladılar. Konu incelendiğinde, reyonları ayrı ayrı kiraya vermenin zorlukları ortaya çıktı. Bundan da vazgeçildi.
Bu sırada dünyada örneği olup, yurdumuzda pek yaygın bulunmayan değişik bir teklifle gelen BEĞENDİK GIDA A.Ş. ile görüşmeler yapıldı. Teklif ve şirket hakkında incelemeler yapıldı. Beğendik Gıda A.Ş. bir bakıma ortaklık demek olan teklifinde özetle, "Siz yatırımı yapıp alanı hazırlayın, biz personelimiz ve malımızla gelip işletelim, size umumi cirodan uygun bir yüzde verilim" diyordu.
KOMAŞ olarak zor olan ve yanlışsız yürütülmesi gereken böyle bir konuda, tecrübeli bir şirketle aramızda iş taksimini veya işbirliğini müsbet karşıladık. Mağazanın açılış tarihini öne çekme ve hatasız işletebilmek için isabetli bir yol olarak gördüğümüz bu teklifi karşılıklı geliştirdik, ilgili organlarda da tartıştıktan sonra konuyu anlaşma ile noktaladık.
Mağazalar için harcanan para miktarı ne kadardır?
Yatırım tutarı yaklaşık 40.000.000.000.- TL’dir. Üstelik işletmeci firmanın da bazı bölümlere yaklaşık 10.000.000.000.- TL. civarında bir harcama yapması söz konusudur. Böylece mağazaların hazırlanması 50.000.000.000.-TL’na mal olmuştur.
Bu mağazaların Türkiye Diyanet Vakfı’na yılda ne kadar gelir getirebileceğini tahmin ediyorsunuz?
Allah’tan hayırlı kazançlar diliyorum. Deneme geçirmeden bir rakam söylemek zordur. Ancak yurt içinde ve dışında insanımıza çok değerli hizmetler sunan Türkiye Diyanet Vakfı’na devamlı bir gelir kaynağı sağlanacaktır. Başarılı olacağına inanıyorum. Mağazanın ihtişamı, kalite, fiyat ve hizmet anlayışı halkta büyük bir ilgi ve heyecan uyandırdı.
Efendim, mağazanın özelliklerinden bahseder misiniz?
Söz konusu mağazanın kendi alanında bazı ilkeleri, yani bazı rekorları bulunuyor:
Yerli sermaye ve yerli emekle yapılan 15.000 m2 çarşısı ve 10.000 m2 otoparkı ile toplam 25.000 m2’lik en büyük açık reyonlar mağazası.
Barkod okuyuculu yazarkasaları, yürüyen bantları, asansörü, güvenlik sistemleri, fotoselli kapıları, mağaza ısısını yaz kış belli seviyede tutacak mekanik sistemi, çeşitli özellik-lerdeki ışıklandırma sistemi, etin sinirini dahi ayıklayan bakteri üremesini engelleyen kıyma makineleri, buzdolapları, fırınları, çamaşır yıkama ve kurutma makineleri, güvenlikle ilgili kameralar ve gizli takip araçları gibi daha pek çok konuda dünyanın en son tekniğinin kullanıldığı ilk yerli BÜYÜK MAĞAZA.
42 bin kalem mal satacak olan çeşidi en bol mağaza. Gıda ve temizlik malzemesi, kadın -erkek - gençlik ve çocuk giyecekleri, çiçek, hediyelik eşya, parfümeri, tabiat eczahanesi, çocuk parkı çocuk oyuncakları, bilgisayar, nalburiye, beyaz eşya, ev eşyaları, kırtasiye, kuyumcu, çamaşırhane, fast-food, restaurant, pastahane, spor malzemeleri, sarraf dükkanları, döviz işlemleri ve oto galeriye kadar nice reyonları olan temiz, nezih bir mağaza.
"Otoparkı olan ilk şehir içi Büyük Mağazası.
’Özürlü insanlar için rampalar, tuvaletler ve bant sistemiyle yani insan sevgisiyle donatılmış bir modern mağaza.
"İlkokul öncesi çocuklar uzman mürebbiyelerce mağaza içi oyun parkında eğlendirilir-ken, anne-babaların rahatça alışveriş yapabilecekleri bir mağaza.
’Sabah 08.00’den gece 12.00’ye kadar hizmet verecek, zamanı dar insanların mecburi uğrak yeri.
24 saat açık ücretsiz telefon hattıyla müşteri şikayetlerinin dinleyip, değerlendirecek müşteriye yardımcı bir çalışma.
’Basın-yayın organları ve ilanlarla müşteriye devamlı bilgi verecek, müşteri ile mağaza arasında samimi ve ciddi bir ileşitim kuracak çağdaş bir anlayış.
’Personelini devamlı eğitmek üzere özel eğitim merkezi kurarak, fiyat ve kalite yanında müşteriye hizmeti ön plana alan ilk mağaza. Mimarî yapısı içinde de bazı ilkleri bulunan mağazamız, bir öncü mağazadır, bir eser mağazadır. Yurdumuzun her köşesine taşınabilecek nice güzellikler, nice prensipler ve nice özellikler bu mağazadadır.
KOMAŞ A.Ş. olarak mağazayı hazırlayıp işletmeci şirkete teslim ettiniz. Bundan sonra ne yapmayı planladınız?
Yeni mağaza zincirleri açma düşüncesindeyiz. Şimdiden İstanbul, Adana, Konya ve Kırıkkale’den teklifler bile var.
Ayrıca müftülüklerimizin otomobil, bilgisayar, faks, fotokopi, baskı makinası, hesap ma-kinası, yazı makinası gibi ihtiyaçlarını kalite, servis hizmeti ve fiyat açısından en uygun şartlarda pazarlamaya başladık.
Konuyla ilgili olarak verdiğiniz bilgilerinizden dolayı teşekkür ederiz efendim.
Okuyucularımıza konuyu duyurarak bir ihtiyaç giderdiniz, ben teşekkür ederim.