AV1
OKUL ROBOTU
Meryem KILIÇ
Çocukların herhangi bir hastalık sebebiyle uzun süre okula gidememesi ve sosyal ortamından uzak kalması gelişimleri açısından zor olabiliyor. Norveçli No Isolation Şirketi bu nedenle okula gidemeyen öğrencilere yardımcı olacak bir robot geliştirdi. AV1 olarak isimlendirilen bu robot, öğrencilerin derslere katılmalarına ve sınıf arkadaşlarıyla sosyal bağlarını sürdürmelerine yardımcı oluyor.
Okula gidemeyen çocukları desteklemek için özel olarak tasarlanan AV1 robotu, öğrencilerin sınıf içi etkinliklere uzaktan katılmalarını sağlayan bir iletişim aracı olarak işlev görmektedir. Öğrencilerin, öğretmenleri ve sınıf arkadaşlarıyla gerçek zamanlı olarak etkileşim kurmalarına olanak tanımaktadır.
AV1, kamera, mikrofon ve hoparlörle donatılmış 360° dönebilen yaklaşık bir kg ağırlığında küçük bir robottur. Bu avatar robot, öğretmenlerin ve öğrencilerin rahatça kullanımına uygun olarak tasarlanmıştır. Örneğin; öğretmen robotu sınıftaki uygun bir masaya yerleştirir ve öğrenci kendisine ait bir şifreyle uygulama üzerinden robotu uzaktan kontrol edebilir. Robot başlatıldığında başı ve gözleri aktif kullanımı belirtmek için yanar. Bu şekilde öğrenci 360° dönebilen robotun kamerasıyla dersi rahatça izleyebilir ve hoparlör aracılığıyla derste konuşabilir. Ayrıca uygulama üzerinden robotun kafasındaki ışığı yakarak el kaldırma seçeneğini kullanabilir. AV1 robotu hiçbir kişisel veriyi toplamamaktadır. Robotun kullanım uygulaması ekran görüntüsü almayı veya kaydetmeyi engeller. Şifreleme yöntemiyle, canlı yayın güvence altına alınmakta ve robota aynı anda yalnızca bir cihaz bağlanabilmektedir.
Dünyada henüz çok yaygın olmasa da çoğunluğu İngiltere ve Almanya olmak üzere bazı ülkelerde AV1 robotu kullanılmaktadır. Özellikle İngiltere’de okullarda aylık ve yıllık olmak üzere AV1 kiralanmakta veya farklı uygulama paketleriyle tek seferlik satın alınmaktadır. Robotun sosyal ilişkilerin sürdürülmesine olan katkısı en büyük tercih sebepleri arasındadır. Öğrencilerin robotu beraberlerinde öğle yemeğine götürmesi ve onu sosyal çevrelerine dâhil etmesi, uzakta olan öğrencinin arkadaşlarıyla ve okulla olan bağını güçlendirdiği düşünülmektedir.
Covid-19 salgını esnasında uzaktan eğitimin zorunluluk haline gelmesiyle farklı yöntemler ve uygulamalar geliştirildi. AV1 robotu uygulaması salgından önce başlatıldı ancak bazı okullar salgın sonrası da bu robotları sınıf ortamına yeniden uyum sağlamakta zorluk çeken öğrencilere yardımcı olmak için kullanacaklarını bildirdi.
Avatar robotların kullanımını inceleyen bir araştırma, bu teknolojilerin çocukların sosyal ve eğitim hayatıyla bağlantıda kalmaları için yüksek potansiyel taşıdığını açıkladı. Ancak, avatar teknolojilerine eşit erişim sağlamak için yeni düzenlemeler gerektiğini vurguladı. Bu robotların teknik ve sosyal yönleri hakkında öğretmenler ve okullar için özel eğitim oturumları düzenlenmesinin başarılı bir uygulama için önemli olduğunu da ekledi. Bu değerlendirmeler çerçevesinde No Isolation Şirketi, robotun kullanılabilirliğini iyileştirmeyi amaçlayan bir eğitim materyalleri ve kaynakları kütüphanesi AV1 Academy’yi piyasaya sürdü.
Üretilen başka avatar robotları da bulunmaktadır. Bazıları okul ve iş yerlerinde hareket edebilmesi için tekerlekli olarak tasarlanmıştır. Bazılarının ise kullanıcının yüzünü gösteren bir ekranı bulunmaktadır. AV1 robotu, bir sırt çantasında öğrenciler tarafından kolayca taşınabilmesinin daha pratik olabileceği göz ününde bulundurularak tekerlekli olarak tasarlanmamıştır. Ayrıca robotta çocuğun yüzünü gösteren bir ekranın olmaması da kamerada olma baskısını ortadan kaldıracağı için bir avantaj olarak değerlendirilmiştir. Bu özelliğin duygusal temelli okul kaçınması yaşayan öğrenciler için okula olan uyumu kolaylaştırabileceği de düşünülmektedir.
Sonuç olarak bu teknoloji, fiziksel koşullardan bağımsız olarak tüm öğrenciler için eğitimi daha erişilebilir ve kapsayıcı hale getirmede önemli bir adımdır. Eğitim kurumları gelişen teknolojilere uyum sağlamaya devam ettikçe, AV1 gibi robotların rolünün genişleyeceği de açıktır.