Makale

BİRKAÇ İYİ FİKİR

BİRKAÇ İYİ FİKİR

Kevser Koçakoğlu

ÇEVDE DEDEKTİFİ

Bitkiler İçin İdeal Sulama Yöntemleri

Bitkilerin büyümesi, gelişmesi için toprak ve hava ne kadar önemliyse su da o kadar önemlidir. Çünkü su ve karbondioksit sayesinde bitkiler kendi besinlerini üretir ve topraktaki mineralleri bünyelerine alabilmeleri için de onların önce suda çözünmesi gerekir. Bitkiniz fazla sulandığı zaman kök ve yapraklarında çürümeler, yeteri kadar sulanmadığında ise dal ve yapraklarda kuruma, köklerde de kırılmalar meydana gelebilir. Her bitkinin sulama stili, oranı ve sıklığı farklıdır. Daha sıcak bölgelerde yetiştirilen çiçekler, terleme ile daha hızlı su kaybedecekleri için daha sık sulama isterler. Kumlu topraklar daha geçirgen oldukları için sulama aralıkları daha kısa tutulurken, su tutma özelliği yüksek olan killi topraklarda sulama aralıkları uzun süreli olmalıdır. Saksı bitkilerinde sulama yaparken birkaç saat dahi olsa suyun dinlendirilmesi, mümkünse yağmur suyu ile bitkinin sulanması tavsiye edilir. Tropikal iklim ve nem seven bitkiler dışında salon çiçeklerinizi sularken yaprakları çok ıslatmamaya özen göstermelisiniz. Çiçek saksılarında mutlaka drenaj delikleri bulunmalıdır. Drenaj deliği olmayan saksılar içerisinde biriken su atılamayacak, bu da zamanla köklerin zarar görmesine sebep olacaktır. Son olarak da saksıların altındaki tabakta biriken su dökülmeli, bitkinin tekrardan çekmesine fırsat verilmemelidir.

BİTKİSEL HAYAT

Vitamin Deposu Semizotu

Yaz aylarının en şifalı sebzelerinden olan semizotunun ister yemeğini ister salatasını yapın ama bu lezzeti mevsiminde mutlaka tüketin. Neden mi? Demir, kalsiyum, potasyum ve C vitamini yönünden zengin olan semizotu, diğer yeşil yapraklı sebzelere oranla daha çok omega 3 yağ asidi içerir. Ancak zengin potasyum kaynağı olduğundan kan sulandırıcı ilaçlarla birlikte tüketilmemelidir. A, B1, B2, B6, C, E, niasin, nikotinik asit, beta karoten, riboflavin, folat gibi vitaminler ve özellikle K, Ca, Fe, Mg, Na, P, Cu, Zn ve Mn mineralleri yönünden zengin olması sayesinde bağışıklık sistemini güçlendirir. Düşük kalori ve düşük glisemik indeksi ile kan şekerinin dengelenmesini sağlar, formda kalmaya yardımcı olur. Doymamış yağ asitlerinden özellikle omega 3 yağ asitleri, a-linolenik asit, EPA, DHA, glutatyon, glutamik asit ve aspartik asit bakımından zengindir, bu özelliklerinden dolayı kalp damar sağlığını korur. İçeriğindeki zengin bileşenler sayesinde kötü kolesterolün düşürülmesine yardımcı olur, kan basıncının dengelenmesinde önemli rol oynar.

SAĞLIKLI YAŞAM

Çocukları Güneşin Zararlı Işınlarına Karşı Nasıl Koruruz?

Güneşin artık yüzünü tamamen gösterdiği bu aylarda hepimizin endişesi, çocuğumuzu zararlı güneş ışınlarından nasıl koruyacağımız. Öncelikle güneş ışınlarının en dik geldiği 11.00-15.00 saatleri arasında çocuklarımızı güneşe maruz bırakmamalıyız. Güneşte kalma süresi; bebeklerde 15, çocuklarda 30 dakikayı geçmemeli. Özellikle 6 aya kadar bebekler uzun süreli, doğrudan güneşe maruz bırakılmalı; zorunlu hâllerde pamuklu, uzun kollu kıyafetler tercih edilmeli ve mutlaka şapka kullanılmalıdır. 6 ay üzeri çocuklara ise güneşe çıkarmadan en az yarım saat önce güneşe maruz kalan kısımlara 30 faktörlü güneş kremi sürülmelidir. Alerjen içermeyen, mineral bazlı, organik güneş kremleri tercih edilmelidir. Güneş kremlerinin zararlı güneş ışınlarından koruma süresi ortalama iki saat olduğundan iki saatte bir krem yenilenmelidir. Ayrıca güneşe maruz kalan çocuklarda sıvı kaybı fazla olacağından çocuklara bol su içirilmelidir.

PÜF NOKTASI

Meyve ve Sebze Temizliği

Meyve ve sebzelerin soframıza gelmeden önce hangi yöntemlerle yıkanması gerektiği çoğumuzun merak ettiği konulardan. Peki, en etkin ve doğal arıtma yöntemleri hangileri? Öncelikle meyve ve sebzelerimizi fiziksel kirlerden arındırmak için musluk suyunda iyice yıkamalıyız. İkinci adımda ilaç kalıntılarından arındırmak için bir litre suya 3 çorba kaşığı karbonat ekleyerek meyve ve sebzelerimizi on dakika bu suda beklettikten sonra durulamalıyız. Üçüncü adımda ise mikrop ve parazitlerden arındırmak için bir litre suya üç çorba kaşığı sirke koyarak sebze ve meyvelerimizi içerisinde en az beş dakika bekletmeli ve durulamalıyız. Bu adımlardan sonra artık gönül rahatlığıyla tüketebiliriz.