Makale

Galip AKIN:“Camileri yeniden gençlerin çekim merkezi hâline dönüştürmemiz gerek.’’

Galip AKIN:“Camileri yeniden gençlerin çekim merkezi hâline dönüştürmemiz gerek.’’

Söyleşi: Yahya Kemal ALİOĞLU

Sayın Hocam, il müftülüğü olarak Isparta’da gençlere yönelik ne gibi hizmetler sunmaktasınız?
İlimizde hemen her kesime ulaştığımız pek çok faaliyet yürütmekteyiz. Bunlar içerisinde şüphesiz gençler en önemli hedef kitlelerimizden birisidir. Sabah namazı buluşmalarımız, özel günlerde yaptığımız programlar, TDV yurtlarında ve KYK’da kalan öğrencilere yönelik programlarda, millî ve manevi değerlerimizin içselleştirilmesi ve gençleri zararlı alışkanlıklardan korumak için, yine madde bağımlısı gençlerin bu illetten kurtulabilmeleri için pek çok etkinlikle gençlerimize rehberlik etmeye gayret ediyoruz. Özellikle bu yıl eylem planımızda da yer verdiğimiz “Gülistan” projesi ile daha sistemli ve gençlere yönelik süreklilik arz eden bir program uyguluyoruz.
Bahsetmiş olduğunuz bu “Gülistan” projenize niçin böyle bir isim verdiğinizi bizimle paylaşır mısınız?
Bu şehrimizle ilgili bir durum. Şöyle ki gül, Isparta’mızın vazgeçilmezidir. Isparta halkı, gülün zahmetini de rahmetini de iyi bilir. Çünkü gül onun velinimetidir. Bu yüzden inanç ve azimle yüksünmeden dağı, taşı gülistana dönüştürebilmek için emek verir. Isparta Müftülüğü olarak bu duygularla çıktık yola. Nasıl ki buralar emekle gül bahçesine dönüşmüşse, camiler de dönmeliydi gençlerle bir gülistana. Bu hissiyatla “Gülistan” ismini verdik bu projeye.
Birçok şehrimizde gençlere yönelik çeşitli faaliyetler hâlihazırda yürütülmekte. Peki, sizin projenizi bunlardan farklı kılan nedir?
Elbette Isparta ilimizde olduğu gibi diğer şehirlerimizde de gençlere hitap eden çok güzel etkinlikleri duymaktayız. Ancak biz kendi ilimiz özelinde yaptığımız faaliyetlerde üç noktada eksiğimiz olduğunu fark ettik. Birinci olarak gerek yaz döneminde gerekse belirli gün ve haftalarda gençlerle çok güzel iletişim kurduğumuz bir hakikat. Fakat bu kısa birlikteliğin sürekli beraberliğe dönüştürülememesi de bir zafiyet. İkinci husus bütün din görevlilerinin samimiyet ve özveri ile gençleri camilere davet ettiği aşikâr. Ancak hayatın merkezinden koparılmış bir mabede ve de kendi dünyasına yeterince hitap etmeyen bir davete o gencin icabeti ne kadar olur? Üçüncü eksik noktamız olarak ise şu söylenebilir: Şehrimizde gençlerle çok güzel iletişim kuran ve camilerini âdeta gül bahçesine dönüştüren arkadaşlarımız mevcut. Ancak gördük ki, bu güzel faaliyetler tecrübe paylaşımına dönüşmediği için münferit kalmakta ve nihayetinde bir camideki o güzel atmosfer bütün şehri kuşatacak bir melteme dönüşememekte. İşte yapmış olduğumuz projemizi farklı kılan husus tespit ettiğimiz bu üç zafiyetimizi bertaraf etmeye yönelik olmasıdır. Süreklilik, koordineli hareket etmek, olabildiğince gençlerin dünyasına hitap eden bir dil ve üslup geliştirme.
Projenizi genel hatları ile tanıtabilir misiniz?
Camileri yeniden gençlerin çekim merkezi haline dönüştürmek için hazırladığımız bu projede, din görevlilerinin rehberliğinde dinî, ahlaki ve millî değerlere sahip bir neslin yetişmesine katkı sunmayı hedefledik. Gayemiz ise cami görevlileri ile yürütülen faaliyetler çerçevesinde her bir camide küçük bir gençlik grubu oluşturmak, potansiyeli yüksek camilerde ise gençlik merkezi açmak; Kur’an kursu öğreticileri ile yürütülen faaliyetler çerçevesinde genç kızlarımıza ulaşmak ve Kur’an kurslarımızı gençlerimizin hizmetine sunmaktır. Erkek öğrenciler için üç aşamalı olarak planlanan programların birinci aşama faaliyetlerde, cami görevlileri gençlerle bire bir iletişim kurmakta ve onların camiye olan bağlılığını arttırmaya çalışmaktadırlar. İki haftada bir olacak şekilde planlanan ve kısa sohbetler, sabah namazı buluşmaları, çay saati, gezi ve pikniklerin yer aldığı bu aşama ile her bir camide küçük bir gençlik grubu oluşturulmaya çalışılır. İkinci aşama faaliyetler ise birbirine yakın olan camilerin kendi aralarında oluşturdukları grupların ortak olarak icra ettikleri etkinliklerdir. Bu kapsamda 8 veya 10 caminin eşleştirilmesinden oluşan 15 grubun her biri, ayda bir defa olacak şekilde planlanan takvime göre öğrencileri ile beraber müstakil bir sohbet programı gerçekleştirirler. Üçüncü aşama faaliyetler ise yine ayda bir defa olmak üzere il merkez ve köylerinde oluşturulan bütün grupların katıldığı genel programları ihtiva eder. Daha çok değerler eğitiminin konu edinildiği bu programlarda bütün grupları belirlenen hedefler doğrultusunda motive edici faaliyetlere yer verilir. Kız öğrenciler için de uygulanan bu projede Kur’an kursu öğreticileri kendi içlerinde 11 grup hâlinde eşleştirilmiştir. Bu grupların her biri müstakil olarak ayda bir defa öğrencileri ile ortak bir faaliyet gerçekleştirirken, ayda bir defa da müftülüğümüzün organize etmiş olduğu genel gençlik buluşmalarına bütün gruplar öğrencileri ile birlikte katılmaktadırlar. Haftada bir düzenlenen her bir program sonunda katılan öğrencilere belli bir puan verilmektedir. Toplanan puanlar ise proje sonunda hesaplanacak ve en fazla puana sahip öğrencilere toplamda 20 bin TL değerinde hediye dağıtılacaktır. Yapılan etkinliklere katılan erkek öğrenci sayısı yaklaşık olarak 700 iken bu sayı kız öğrencilerde 350 civarındadır.
Bu proje kapsamında cami dışı faaliyet olarak ne gibi etkinlikler yapıyorsunuz?
Mesela mart ayında cami grupları arasında futbol turnuvası düzenledik. Bu turnuvaya ortaokul ve lise kategorisinde 24 takım katıldı. Ayrıca projeye dâhil olan liseli gençlere İslam İlmihali, ortaokul öğrencilerine ise Dinim İslam, Temel Bilgiler kitabı ücretsiz olarak dağıtıldı ve şubat ayında bu kitaplardan test usulü sınav yaptık. Sınavdan alınan puanları ise öğrencilerin program takip çizelgelerinde toplanan puanlara dâhil edeceğiz. Bununla birlikte puanları yüksek olan öğrencilere gezi ödülümüz de olacak.
Son olarak iletmek istediğiniz bir mesajınız var mı?
Arkadaşlarla olan toplantılarımızda sıklıkla şu hususu vurgulamaya çalışıyoruz. Sayısal verilerin ölçeğinde boğulmayın. Şayet siz bir tek gence ulaşabilmişseniz ve bir sene sonunda o bir tek gencin hayatına bir değer katabilmişseniz, o zaman siz çok büyük bir iş başarmışsınız demektir. Lütfen görev yaptığımız mahallemizden bu kadarcık fedakârlığı esirgemeyelim.
Projenin planlanması, uygulanması ve devamlılığının sağlanması noktasında tüm mesai arkadaşlarıma, din gönüllüsü cami görevlilerimiz ve Kur’an kursu öğreticilerimize, ayrıca desteklerini hiçbir zaman esirgemeyen kıymetli vatandaşlarımıza buradan bir kez daha teşekkürlerimi sunmak istiyorum.
Gayret bizden, tevfik Allah’tandır.
Galip Akın 31.03.1960 tarihinde Konya’nın Doğanhisar ilçesinin Kemer Köyü’nde doğdu. İlköğrenimini köyünde tamamladı. 1979’da Doğanhisar İmam Hatip Lisesi’nden, 1983’te Konya Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nden mezun oldu. Diyanet İşleri Başkanlığının farklı kademelerinde görev yaptı. Din Hizmetleri Genel Müdürlüğü İrşat Hizmetleri Daire Başkanlığı görevinde de bulunan Akın halen Isparta müftüsü olarak görevine devam etmektedir.