DİNİMİZİN ŞAHSİ TEMİZLİĞE VERDİĞİ EHEMMİYET
İbrahim DEĞİRMENCİ
Denizli Müftüsü
İslâm Dîni kadar hiç bir din temizliğe ehemmiyet vermemiş, hiç bir insan topluluğu böyle mükemmel temizlik usûlü de görmemiştir. İslâm Dîni temizlik ve nezâfet dinidir. İslâm Dîni bütün emir ve esaslarını temizlik üzerine bina kılmıştır. Beden temizliğini, giyim ve kıyâfetin, gıdâ maddelerinin, evlerimizin iç dışının temiz olmasını dikkatle emir ve tavsiye eden İslâm Dîni’dir. Hattâ yaşamamızı sağlayan ve temizliğe vesile, büyük nimet olan suların akşamını, temiz olmasının şartlarını son derece bir titizlikle açıklayıp bize bildiren yine İslâm’ın temizlik düsturlarıdır. Ulu Mevlâmız’ın, yüce divânına durup, kulluk îfasında bulunmak için ettiğimiz ibâdetlerin, kıldığımız namazların, kabûl olunması, vücûdumuzun, elbisemizin namaz kılacağımız yerin, maddî mânevî her çeşit pislikten âzâde olmasına bağlıdır.
Nezâfet dini, İslâm Dini’nin mübeşşîri Fahr-i Âlem (S.A.S.) Efendimiz: “Temizlik îmandandır” buyurmuşlardır. Yüce Peygamberimiz (S.A.S.) Ashab-ı Kirâm Hazretlerinin giyim ve kıyâfete, nizam ve intizâma, nezâfet ve temizliğe olan alâkalarını daima kontrol ederler; temizliğin usul ve âdâbını onlara bizzat öğretirlerdi.
Binâenaleyh Peygamber Efendimiz temizliğe çok dikkat ederler, giyim ve kıyafetinde temiz ve muntazam câmiye giderler, insan topluluğuna iştirak ederlerken, müslümanlara hitap ederlerken, ziyâretçileri kabûl ederlerken iyi ve temiz elbiselerini giyerler, güzel kokular sürerler, misk gibi, kokan, her mümtaz hâli ile müslümanlara örnek olurlardı. Temizlik husûsunda müslümanların nâhoş bir noksânını görünce hemen minbere çıkarlar, temizliğe temas ederek, buyururlardı ki: “Dişlerinizi, parmaklarınızın boğum yerlerini temizleyiniz. Zira bu hal temizliktir. Temizlik ise imam davet eder. İman da sahibi ile beraber Cennettedir,” Bir hadis-i şeriflerinde de şöyle buyurmuşlardır: Soğan ve sarımsak yiyip de o halde kimse câmimize yaklaşmasın. Çünkü bu pis kokudan insanlar ikrâh ettiği gibi melekler de ikrâh eder ve rahatsız olurlar. Ağız ve dişlerini temizlemiyenlere de şu kesin ihtarda bulunmuşlardır: “Pislikten sararmış dişlerinizle, kerih kokan ağzınızla benim huzûruma sakın yaklaşmayın. Ey mü’min ümmetim, sizler misvak kullanmayı âdet edin ki, dişleriniz dolayısiyle ağzınız tertemiz olsun. Zîrâ: Misvak kullanmak ölümden başka her derde devâdır”
İnsanlığın hidâyet önderi, temizliğin hakiki örneği büyük Peygamberimiz (S.A.S.) mübarek sözleriyle Ashâb-ı Kirâm Hazretleri’ne şöyle hitâp eylemişlerdir:
“Elbisenizi yıkayınız, saç, sakal ve bıyığınızın fazlasını alıveriniz! misvak kullanınız, zînetinizi takınız; tertemiz olunuz.”
Ey Müslüman kardeş; görüyorsun yüce Peygamberimiz temizliğe ne kadar dikkat ediyor ve bütün ümmetinin temiz olmalarını emrediyor. Cenâb-ı Hak Kur’ân-ı Kerîm’de temiz olan kullarını öğmüş ve temiz olanları sevdiğini ilân etmişlerdir, öyle ise, ey müslüman temizliğin büyük Rabbımız’ın emri, sevgili Peygamberimiz’in tavsiye ve sünneti, dînimizin şart ve esâsı olduğunu bilen artık temizliğe dikkat eder. Diğer insanlara temizlikte örnek olur. Temizlik insanın, Allâhu Teâlâ katında olduğu gibi insanlar yanında da şan ve şerefini, sevgi ve muhabbetini artırır. Temizlikte sıhhat ve selâmet, nizam ve intizamda izzet ve bereket vardır. Velhâsıl dînimizde, mânevi temizlikle, maddî temizliğe dayanır.
D Ü Z E L T M E
Bir önceki sayımızın 12 nci sayfasındaki istiklâl Marşı şiirinin 8 inci kıt’asındaki 3 üncü satır, kıt’a başına gelecektir. Aynı sayımızın 32 nci sayfasında baştan 22 - yanlışlık olmuş ve isimlerin yerleri değişmiştir.
Düzeltir ve muhterem okuyucularımızdan özür dileriz.