Makale

İNGİLTERE NOTLARI

İNGİLTERE NOTLARI

Talip KÜÇÜKCAN

İngiltere’de tanınmış bir grup çocuk psikoloğu cinayet, kavga ve soygun gibi şiddet öğeleri ile dolu filmlerin çocuktan suç işlemeye ittiğini ve bu nedenle çocuklara yönelik programların daha sıkı bir şekilde uzman kontrolünden geçirilmesi gerektiğini dile getiren bir rapor yayımladı. Nottingham Üniversitesinde çocuk psikolojisi alanındaki araştırmalarıyla ünlü Prof. Elizabeth Newson başkanlığında hazırlanan araştırma raporunda şiddet içeren filmlerle çocuk ve gençlerin işlediği suçlar arasında bir bağlantı olduğu belirtildi. İçişleri Bakanı Michael Howard’a sunulan raporda araştırmacıların uzun zamandır kabullenmek istemedikleri bir gerçek ortaya konularak son dönemde yapılan bilimsel çalışmaların anti-sosyal ve şiddet yanlısı davranışlar ile medyanın yansıttığı şiddet imajları arasında bir ilişkinin bulunduğuna işaret edildi.
Şiddet Sahneleri İçeren Video Filmleri ve Çocukların Korunması (Video Violence and the Protection of Children) adını taşıyan raporun çocukların davranışlarını etkileyen en önemli bulguları ise şunlar:
* Çocuk, seyrettiği cinayet, yaralama, tecavüz ve soygun gibi şiddet sahnelerinin gerçek hayatta da birer eğlence türü olduğuna inanmaya başlar.
" Çocuk, seyrettiği sahnelerden o güne kadar yaşamadığı ve tecrübe etmediği tahrif edilmiş duygu imajını almaya başlar, özellikle cinsellik ve şiddet öğelerinin bir arada olduğu sahneler bu açıdan son derece zararlıdır.
Filmlerdeki vahşet sahneleri çocuklar tarafından bir tür eğlence olarak tasvir edilmeye başlar.
* Filmlerdeki şiddet ve vahşet kurbanları ise acınması gereken zavallılar olarak düşünülür.
Yukardaki raporda belirtilen hususlar şiddet sahneleri içeren bütün filmler için geçerlidir. Bu noktada akı çizilerek vurgulanması gereken bir nokta var; çocuklar, yetişkinliğe adım atarken kendilerine rol* modelleri ararlar. Bu model bazen aile içinden birisi (anne, baba veya bir başka aile büyüğü), bazen sokaktan birisi, bazen de çocuğun seyrettiği film kahramanlarından birisi olabilir. Çocuk kendisine Özendiği bu modeli taklit etmeye çalışır. Yani davranışlarıyla kendisini özdeşleştirdiği modelin küçük bir kopyasını ortaya koymaya çalışır.
Renkli ekranların karşısında gözleri açık uyuyan ve teslim olup yenik düşmek üzere olan çocuklarımızı uyandıralım. Medyanın çocuklarımızı tutsak etmesine izin vermeyelim.
Üniversity of Warwick
İngiltere