Makale

ALMANYA’DA DİN ÖĞRETİMİ VE MANEVÎ KALKINMA

ALMANYA’DA DİN ÖĞRETİMİ VE MANEVÎ KALKINMA

RÖPORTAJ

(Geçen sayıdan devam) Hakkı MAVİŞ

Satış yerlerinden alış veriş yapın, taksiye binin, hammala yük ta­şıttırın, lokantada yemek yeyin, hasılı ne yaparsanız yapın hiçbirisi “bu yabancıdır bilmez” diyerek hükümetin veya belediyenin koyduğu fiyattan beş kuruş fazla istemez veya sağlam yerine çürük mal satmaz. Zaten nereye giderseniz gidin fiyatlar hemen hemen her yerde aynıdır. Almanya’da kaldığım bir sene zarfında bir defa bile aldatıldığım ol­mamıştır.

Bu sebepten yerli olsun yabancı olsun, küçük olsun büyük olsun hiç kimsenin aldanmak, aldatılmak veya haksızlığa uğramak korkusu yoktur.

Görülüyor ki din, cemiyet nizamının koruyucusu olan hükümet ka­nunlarının, polislerin görmediği yerlerde bile harfiyen tatbikine zararlı değil bilâkis faydalı olmaktadır.

Şayet bütün okullarının her sınıfına din dersi koymak, dine ve ma­neviyata ehemmiyet vermekle geri kalınsa idi Almanların dünyanın en geri milletleri arasında yerini alması icab ederdi.

Bütün bu hakikatlar ışığında “Alman mucizesi” denilen hızlı eko­nomik kalkınmada, metotlu çalışmadan başka, işte bu manevî kalkın­manın da büyük bir rolü olduğu inkâr edilemez.

TÜRKİYEDE DİN ÖGRETİMİ VE ALMANYA İLE MUKAYESE

Türkiye’de ilkokulların 4.5., orta okul ve ilköğretmen okullarının 1. 2. .sınıflarında haftada birer saat din dersi vardır.

Bu duruma göre ilkokulların ve ilköğretmen okullarının 3. sınıfları ile Lise, Eğitim Enstitüsü ve Yüksek öğretmen Okullarının bütün sı­nıflarında hiçbir din dersi mevcut değildir.

Bir öğretim yılı 8 ay olduğuna göre okunan din dersleri hesabedilecek olursa, 64 saat ilk okullarda, 64 saat, orta okullarda ve 64 saat de ilköğretmen okullarında olduğu görülür.

Demek oluyor ki ilkokul mezunları 64, orta dereceli okul mezunları ilkokulla birlikte 128, ilköğretmen okulu mezunları ise ilk ve orta okul­la beraber 192 saat din dersi okuma imkânı bulabiliyor.

İmam - Hatip Okullarında kültür dersleri haricinde 7 sınıfta okunan, Kur’an Tefsir, Akaid, Kelâm, Din dersi, Fıkıh, Siyer, Hadis gibi dini dersleri hesabedecek olursak 1440 saat tuttuğu görülür. Buna ilk­okulda okunan 64 saatlik dindersini de ilâve edersek hepsi 1504 saate yükselir. Şu halde İmam - Hatip Okullarında, ilkokullarda okunan din dersi ile birlikte 1504 saat okunmuş oluyor. Bundan başka klâsik kültür için 1152 saat Arapça ile 192 saat de Faşça mevcuttur.

Almanya’da ilk ve orta öğretimde okutulan din dersi ile Türkiye’de okutulan din dersini mukayese edecek olursak:

Türkiye’de mecburî olan ilk öğretimde okunan din dersi 64 saat ol­duğu halde Almanya’da mecburî olan ilk öğretimde 1548 saattir.

Türkiye’de orta dereceli okullarda (Liseler, Ticaret Liseleri, Sanat Okulları ve Meslek Okullarında) İlkokulda okunan din dersi ile birlikte 128, ilköğretmen okullarında 192 saat olduğu halde, Almanya’da 1692 saattir.

Görülüyor ki, Türkiye’de ilk ve orta öğretimde okunan din dersi Almanya ile mukayese edemiyecek kadar azdır.

Bir de İmam-Hatip okullarında okunan dinî derslerle Almanya’da ilk ve orta öğretimde okunan din derslerini mukayese edelim.

İmam-Hatip Okullarında ilkokulla birlikte 1504 saat din dersi okunduğu halde, Almanya’da mecburi olan ilk öğretimde 1548 saat din dersi okutulur.

Yukarıda da zikredildiği gibi Almanya’da orta Öğretimde 1692 saat din dersi ile 1566 saat Lâtince ve 1224 saat de Yunancaya ( Altsprachiches Gymnasium) karşılık İmam-Hatip Okullarında 1504 saat din dersi ile 1152 saat Arapça ve 192 saat de Farsça okunur.

Alman liselerinde İngilizce ve Fransızcadan başka okunan Lâtince ve Yunanca dersleri aynı İmam-Hatip Okullarında okunan Arapça ve Farsça dersleri gibi klâsik ve dinî kültürün elde edinilmesinde zarurî görülen derslerdir.

Bütün bu mukayeselerden anlaşılıyor ki, Türkiye’de sadece din adamlarına verilen din kültürü, Almanya’da istisnasız her Alman va­tandaşına verilmektedir.

PEYGAMBER EFENDİMİZ

Bir mislini getirmiş olsaydı Kilk-i Kudret

Beytü’l - kasid olurdun manzume-i cihanda;

Bir mısrâsını ki sun’un her ceste tâ ezelden,

Ferdiyyetinle kaldın divân-ı kün-fekânda..

Ferit KAM (Merhum)