OSMANLI DEVLETİNDE DİNİ TEŞKİLATLANMA VE YAYGIN DİN EĞİTİMİ
Dr. Mehmet Bulut*
Osmanlılarda eğitimin temel yapısını medrese sistemi teşkil eder. Osmanlı asırlarında, devlet felsefesine uygun şekilde kurulup gelişen, eğitim ve öğretimini buna göre düzenleyen medreseler, canlı birer ilim kuruluşları durumundadır.1 Öte yandan camilerin temel yaygın eğitim kurumu olma özelliği, Osmanlı döneminde de sürmüştür. Osmanlılarda ara eğitim kurumlan olarak da, tekke, zaviye, dergah ve ocakları sayabiliriz. Bunlar, birer “serbest eğitim kurumlan”2 olarak, bir nevi halk eğitimi işlevini yerine getirmişlerdir.
Kuruluş döneminde Osmanlı toplumunda sosyolojik olarak bir “Merkeı-Uç” ayrımı vardı. Uç bölgelerinde devlet teşkilatı içerisinde yer alan bir dini teşkilatlanma bulunmamaktadır. Din seçkinleri, tarikatların ileri gelenleri kamunun örgütlenmesinde görev almış ve önemli işlevler görmüşlerdi.3
Osmanlı Devletinde Dini Teşkilatlanma
Daha önce tarih sahnesinde yer alan İslam devletleri gibi Osmanlılar’da da devleti idare edenler, yaptıkları icraatın İslam’ın temel kurallarına uygun olmasına çaba gösteriyorlardı. Çünkü İslamiyet, toplumun kimliği olmuştu; cemiyetin ekonomik ve sosyal yapısı, eğitim düzeni İslam inanç ve düşüncesiyle bütünleşmişti. Devletin ve siyasi iktidarın bu kimliğe ilgisiz kalması düşünülemezdi.4
Daha önceki İslam devletlerinden farklı olarak Osmanlı devleti dönemi, eğitim-öğ- retim faaliyetlerinin ve din hizmetlerinin kurumlaştığı bir dönemdir. Osmanlı devlet bürokrasisinde dinî nitelikli hizmetler Şeyhülislamlığa bağlı kurumlar eliyle yürütülmüştür.
Şeyhülislamlık
Osmanlı Divan-ı Hümayunu üçlü bir örgüt yapısına sahiptir: Örfi-askeri yapı, mali yapı ve kazaî-şer’î yapı. Bu sınıflamada din bürokrasisi kazaî-şer’î bürokrasidir.5 Osmanlı devletinde "dini teşkilatlanma”, “Şeyhülislamlık” adı ile oluşturulmuştur.
“Şeyhülislam” tinvanı, İslam dünyasında XI. yüzyıldan itibaren kullanılmaya başlanmıştı. OsmanlIlardan önce bu terkibin resmi bir anlamı yoktu; sadece saygı ifadesi olmak üzere bazı kişilere lakap olarak verilmiştir. Sözü edilen yüzyıldan itibaren “müctehid” imam ve bilginler için kullanılan bir ünvan olmuştur.
Şeyhülislamlık ilk kez Osmanlılarda resmi bir nitelik kazanarak ilmiye teşkilatının başı olan İstanbul kadısına resmi ünvan olarak verilmiştir. Fatih Kanunnamesinde Şeyhülislamdan “Ulemanın başı" diye söz edilmektedir.^
Şeyhülislam Unvanının siyasi otorite tarafından başkent müftüsüne verilmesi ve böylece Şeyhülislamlığın devlet örgütüne girmesi Osmanlı devletinde II. Murad zamanında, 1444’den sonra olmuştur. Bu makama ilk atanan kişi de dönemin ünlü bilginlerinden Fahreddin-i Acenıî’dir. Ancak bu görevi daha önce yerine getiren Şeyh Edebali, Dursun Fakih, Şemseddin Fenari gibi bilgin hukukçulara bu ad verilmemiştir.7
ilmiye teşkilatının başına şeyhülislamların geçmesiyle birlikte XVI. yüzyıldan itibaren Şeyhülislamlığın Osmanlı devlet yönetimindeki önemi artmıştır. Şeyhülislam, vezir-i azam gibi, padişahın yardımcı elemenlarından biridir ve porotokoldeki yeri vezir-i azamdan hemen sonra gelmektedir.8 Şeyhülislam, Divan-ı Hümayun üyesi değildi; ama önemli konularda görüşü alınmak üzere Divana davet edilirdi.
Şeyhülislamlığın Hizmet Alanları
Şeyhülislamın görevlerinden biri kendisine yönetilen dini ve siyasi konulardaki meselelere fetva vermek, diğeri de, başında bulunduğ ilmiye örgütünü yönetmektir.
Birinci görevi dini ve siyasi niteliği olan bir görevdir. Siyasi konularda verdikleri fetvalar ile devlet idaresinde etkili olmuşlardır.
Fetva hizmetlerini yürütmek üzere Şeyhülislamlık bünyesinde ve taşrada ayrıca müftüler görevlendirilmiştir. Devlet adanılan ve halk dini-hukııki konularda müftülere başvurarak fetva alabilmişlerdir.
Şeyhülislamlığın dini bürokrasiyi yönetme görevine gelince, bunlar idari görevlerdir. Kadı, müderris ve müftülerin atama ve terfilerini yapmaktır.9
Şeyhülislamlığın irşad ve halkı din konusunda aydınlatma, yani yaygın din eğitimi faaliyetleri kısmen medreseler, kısmen de müftülük kurumu aracılığıyla yerine getirilmiştir. Bu işler için ayrı bir örgütlenmeye gidilmemiştir.10
Osmanlı devlet bürokrasisinde Şeyhülislamlığa bağlı olarak dini nitelikli hizmetleri yürüten kurumlardan "İlmiye Teşkilatı”. Osmanlı devletinin merkezi idare örgütünün önemli bir bölümünü oluşturmaktaydı. Eğitim, öğretim, yargılama, hukuki ve dini danışmanlık, şehirlerin yönetimi gibi önemli hizmetleri yerine getiren kamu kurum ve kuruluşlarını bünyesinde toplamaktaydı. Bu hizmetler içinde müsliiman toplumun inanç ve ibadetleriyle ilgili sorunların çözüme bağlanması önemli bir yer tutmaktaydı. Buna rağmen, “din işi-devlet işi” ayrımı kabul edilmediğinden, sayılan hizmetlerin yürütülmesi “devlet işi” kapsamındadır ve bu nedenle ilmiye teşkilatını salt din örgütü olarak nitelendirmek isabetli olmaz.11
Yukarıda da değinildiği gibi ilmiye Teşkilatının görevlerini üç kısımda toplamak mümkündür. Dini ve hukuki danışmanlık, eğitim ve öğretim, yargılama ve yönetim. Şeyhülislamlık bünyesinde ifta işlevini gören müftülük, eğitim öğretim (tedris) işlevini gören medreseler, kaza işlevini gören kadılık örgütleri yer almaktaydı. Dini ve hukuki danışmanlık hizmetlerini Şeyhülislam ve müftüler; eğitim ve öğretim hizmetlerini müderrisler; yargılama ve yönetim hizmetlerini ise kadılar yerine getirmişlerdir. Söz konusu hizmetlerin gerçekleştirilmesine yardımcı olmak üzere Şeyhülislamlığa bağlı geniş bir sekreterler kadrosu bulunmuştur.
Şeyhülislamlığın sözü edilen görevleri yerine getiren birimlerinin hiyerarşik yapısı şu şekildedir:
- Şeyhülislam (Başkent-Istanbul Müftüsü)
- Kazasker (Kadıasker) (Rumeli ve Anadolu Kadıaskerı)
- İstanbul Kadısı
- Vilayet Kadıları, Müftüler ve Müderrisler
- Sancak Kadıları
- Naipler
- Cami ve mescidlerdekı din görevlileri.12
Şeyhülislamlık bünyesinde fetva verme işlevini yerine getiren müftülükler ile eğitim öğretim işlevini yerine getiren medreseler üzerinde burada biraz durmak istiyoruz. Diğer işlevleri konumuz dışında kalmaktadır.
1) Şeyhülislamlığın İfta Hizmetleri: Müftülük
Ifta kurumu, doğuşundan itibaren dini bir kurum olarak gelişmiş ve fıkıh biliminin gelişmesi bu kurumun yerleşmesine katkıda bulunmuştur. Emeviler ve Abbasıler döneminde olduğu gibi Osmanlı devlet idaresinde de padişahlar önemli işlerinde Şeyhülislamlardan fetvalar almış ve ona göre hareket etmişlerdir. Böylece fetva kurunuı- nu çalıştırmışlardır.
Müftülük, ıfta (dini soruların cevaplandırılması) Osmanlı döneminde teşekkül etmiş bir kurumdur. Yetkili bir din adamının sorulan dini soruları cevaplaması için bir kamu görevlisi olması gerekmemesine rağmen Osmanlılar bu fetva işini bir kamu hizmeti olarak değerlendirmiş ve Müftülük denen idari bir birimi ortaya çıkarmışlardır. Müftülük teşkilatı OsmanlIlarda XV. yüzyılın ortalarından sonra gerçekleşmiştir.13
Müftülük, İlmiyenin hizmet kollarından biridir. Osmanlı Devlet teşkilatının ilk devirlerinde ifta, kadılık ve müderrislik tek şahısta toplanırken sonraları, ülke sınırlarının genişlemesine paralel olarak bu üç görev birbirinden ayrılmıştır. Yine önceleri, dini faaliyetleri üstlenen müftülerin tayin ve idareleri vezir-ı azamlara aitken sonraları, imam, hatip ve müezzinlerin tayını gibi müftülerin tayini de Şeyhülislama verilmiştir.14
Taşrada kaza dahilinde müftü, ulemadan bin olarak doğrudan kadı’nın emrinde çalışan bir görevli olmamakla beraber dolaylı da olsa onun yardımcısı pozisyonundadır. Müftüler verdikleri fetvalarla kadıların herhangi bir mesele hakkında hükiim vermelerine yardımcı olmuşlardır. Fetva, hüküm olmuyordu; ancak hükmün verilmesinde önemli rol oynuyordu.15
Fetva, en genel tanımı ile, “sorulan bir somya verilen cevap”tır.16 İslam hukukunda fetva ise, "fakihin hiikünı mahiyetinde olmaksızın verdiği cevap’”’1 anlamında kullanılmıştır ve sorulan bir dini meselenin hükmünü açıklığa kavuşturmak anlamına gelmektedir.
Dinin hükmünü açıklaması için soru sorulan kişiye “miiftü”; müftünün soruyu cevaplamasına “istifta”, verdiği cevaba da "fetva" denmektedir.
Müftülerin verdikleri fetvalar, siyasi, sosyal ve hukuki bakımlardan önemli olduğu gibi halkın din konusunda bilgilenmeleri açısından da önem taşımaktadır. Bu yönüyle yaygın din eğitiminde önemli bir işlevi vardır. Konumuzu ilgilendiren yönüde bu husus olmaktadır.
Müftülük teşkilatı bir takım farklılaşmalarla birlikte günümüze kadar varlığını sürdürmüştür.
2) Şeyhülislamlığın Öğretim (Tedris) Hizmetleri: Medreseler
Örgün eğitim kurumlan olan medreselere Şeyhülislamlığın önemli bir hizmet alanı olarak burada kısaca temas etmek istiyoruz. Medreseler, Nizamülmıilk zamanında kurulmuştur. Yıkılışına kadar tam yedi yüzyıl halka eğitim hizmeti vermiştir. Bu durum, günümüzde örgün ve yaygın eğitim açısından üzerinde durulması gereken bir hadisedir. En azından mukayese yapma imkanı verecektir.
Osmanlı dönemindeki medreseler burada, konumuzu birkaç yönden ilgilendirmektedir. Birincisi Osmanlı din teşkilatına dahil bir kurum olması, İkincisi din görevlisi (irşad görevlisi, yaygın din eğitimcisi) yetiştirmiş olması ve nihayet üçüncüsii bazen yaygın din eğitimi işlevini de yerine getirmesidir.
Osmanlılarda ilk medrese, Orhan Bey tarafından 1331’de îznikte kurulmuş olan “İznik Orhaniyesi”dir. Bundan sonra Bursa, Edirne ve diğer şehirlerde de medreseler açılmıştır. İstanbul’un fethim müteakip de yeni büyiik medreselerin açılmasına devam edilmiştir. Bu medreseler arasında Fatih Sultan Mehmet (1450-1481) ve Kanuni Sultan Süleyman (1520-1560) tarafından yaptınlan medreseler en önemlileridir. Bu iki padişah döneminde medreseler önemli gelişme göstermişler ve teşkilat itibariyle de genişlemişlerdir.18
“Medreselerde din bilimleri ile birlikte Matematiğe, Astronomiye ve tabii bilimlere de yer verilmekteydi. Medreseler özellikle orta ve yem çağların ileri düzeyde, bilimsel omaya önem veren eğitim ve öğretim kurumlarıydı. Fatih medreselerinde, bugünkü üniversite düzeyi anlamında zamanın yegane kimya ve fizik kürsüleri bulunmaktaydı. Buralarda serbestçe bilimsel tartışmalar yapılırdı. Özellikle Kanuni devri medreselerinde Hukuk, ilahiyat, Edebiyat, Matematik, Tıp ve Felsefe gibi o zamanın bütün ilimlerine yer verilirdi.
“Medreselerin, devrine göre oldukça ileride bulunan bu bilimsel niteliği, Osman- lı Devleti’nin yükselmesinde önemli rol oynamıştır.
“Ancak medreseler, tarih içindeki rolünü zamanında gereğince oynamış olmakla beraber sonralan, bünye yenilemesi yapamıyarak duraklama, çözülme ve yıkılma sürecine girmiştir.”19
Osmanlı yönetiminde müftülük hizmetleri müftülerce yürütüldüğü gibi tedris (öğretim) hizmetleri ve müderrisler eliyle yürütülüyordu. Medreseyi bitirenler nuilazemetle ilk defa Yirmili bir medreseye tayın olunuyordu. Burada 5’er akçe terakki ile Otuzlu bir medreseye ve ondan 10’ar akçe terakki ile Kırklı ve Ellili medreselere yükselirlerdi. Diğer yüksek seviyelerdeki medreselerde dc müderrislikten sonra kadılığa geçip yine Şeyhülislamlığa kadar yükselebilirlerdi. Müderrislerin de istedikleri takdirde kadılık veya müftülüğe geçmeleri mümkündü.20
Şeyhülislamlığa bağlı olarak çalışan medreselerin mali yönü çoğu zaman şahıslar ve vakıflar tarafından finanse edildi. Medrese müfretadının ana çerçevesi de geleneksel olarak finansörlerce belirleniyordu. Hangi medresede hangi derslerin okutulacağı daha çok medreseyi vakfeden şahsın medreseyi tescil ettirdiği zamandaki bildirisine bağlıydı. Müderrislerin tayini dışında medreseler tamamen muhtardı. Mütevellinin koyduğu şartlara göre bir öğretim uygulanıyordu.
Osmanlı Döneminde Yaygın Din Eğitimi Etkinliklerinin Gerçekleştirildiği Ortamlar
Osmanlı döneminde yaygın din eğitim faaliyetleri, başta camiler olmak üzere değişik mekanlarda sürdürülmüştür.
Yaygın eğitim etkinliklerinin ağırlık noktasını bu dönemde de cami dersleri ve meslek öğretimi teşkil eder. Cami dersleri camilerde sabah namazından iş saatine kadar devam eden derslerdi. Ulemadan bir müderris tarafından ilmihal, ahlak ve Arapça okutulurdu. Öte yandan müderris, imam ve hatipler dini bilgiler; tekke ve zaviyelerde de şeyhler tarikat adabı ile birlikte tasavvufi bilgiler verirlerdi.21
Osmanlı eğitim sisteminde yaygın eğitim, medrese ve mektepler dışındaki kunımlar- da her yaş ve bilgi düzeyinde insanlara verilen eğilimdir. Çok çeşitlilik arzeden bu kuramların başında, daha önceki dönemlerde olduğu gibi, cami ve mescitler gelmektedir.
1) Camiler
Cami ve mescitlerin birer yaygın din eğitimi kurumu olma özelliği, Osmanlı döneminde daha belirgindir. Çünkü medrese sistemi ile örgün eğitim kurumlan hem daha çok kurumlaşmış, hem de yaygınlaşmıştır.
Camilerle bitişik veya yakınlannda çoğu kez medreseler yer almıştır. Cami, bir kültür kompleksinin merkezi durumundadır. Bir mahallenin odak noktasını teşkil eder. Mesela kitapçı dükkanlan genellikle camilerin etrafında açılmışlardır. Kütüphane, aşevi gibi yardımcı tesisler de eklenmiştir. Ayrıca büyük camilerin yanına sebil, imaret, daruşşi- fa, hamam vb. sosyal hizmetlerin görüldüğü binalar da yapılmıştır. Bu haliyle cami bir külliye konumundadır.22 Hatta, Üskiidar-Atik Valide ve Kadırga Sokullu Mehmet Paşa camilerinde görüldüğü gibi cami külliyelerıne bazen birer tekke de ilave edilmiştir. Hazire, küçük mezarlık, türbe, nıııvakkıthane ve hünkar kasırları ile meşrutalar da cami kiilleyisine dahil ünitelerdir. “Genel hatlaııyla camiler mahalle mescidleri, cuma camileri, ordugah camileri, kışla camileri, medrese ve tekke mescidleri, gibi çeşitlere ayrılır. Ancak hepsinde ortak özellik, sağlam ve sade olmalarıdır. Derinlikten fazla genişliğe önem verilmiştir. Işıklandırmada orta yol izlenmiş, karanlıktan kaçılmış fakat ‘saraya’ dönüştürülmemiştir. Bütün mescid ve camilerde ‘gölgeli ışık’ esas alınmıştır.”23
a) Camilerin İdaresi
“Osmanlı döneminde camiler banilerinin kurduğu vakıfların mütevellileri tarafından yönetiliyordu. Bu vakıfların hukuki statüsü vakfiyelerle belirlenmekteydi. Camiye ait vakıfların yönetiminden sorumlu olan mütevellilerin her yıl muhasebe sonuçlarını mahalli kadı aracılığıyla merkeze gönderip tasdik ettirmeleri gerekiyordu. Camide bir görev boşaldığında mütevellinin doğrudan tayin yapma yetkisi olmadığından kadıya münasip birini teklif eder, kadı da bir i’lamla durumu İstanbul’da Divan- ı Hümayun’a arzeder, teklif edilen şahsın durumu incelendikten sonra uygun görülürse kendisine görev verilirdi. Vakıf sahibinin vakfiyede tesbit ettiği imanı, müezzin, hatip, kayyım, ciizhan, devirhan, sûrehan, dersiam gibi cami görevlilerinin ücretleri mütevellilerce ödenirdi. Artan gelirler de (zevaıd-i evkaf) caminin bakım, onarım vb. ihtiyaçları için kullanılırdı.
“II. Mahmud döneminde Evkaf-ı Hümâyun Nezareti kurularak (1826) imparatorluk içindeki bütün vakıfların gelirleri bu nezaretin denetimine verilince büyük bir ye- küne ulaşan fazla gelirin vakıf gayeleri dışında devlet hazînesine aktarılması, diğer vakıflarla birlikte cami vakıflarını da zayıflatmış, birçok cami vakfı personel ve tamir giderlerini karşılayamaz hale gelmiştir.”24
b) Cami Hizmetleri
Osmanlı imparatorluğu topraklarının en küçük yerleşim merkezlerine kadar her yerde bulunan cami ve mescidlerde dini hizmet görenler ilmiye mensuplarıydı. Bu gibi yerlerin temizlik ve bakımı için vakfeden tarafından ayrı kişiler tayin edilirdi, imamlık ve müezzinlik gibi görevleri ise daha çok Dârü’l-Kurra mezunlan yerine getirdikleri gibi, bu görevler medrese mensuplarına da verilmiştir. Özellikle hatiplik ve vaizlik görevleri medrese eğitimi görmüş olanlara verilirdi. Bunlardan tarikat mensubu olanlar daha çok vaizlik için tercih olunmuşlardır.25
“Önceki dönemlerde vaizlik, ımam-hatıplık ve müezzinliğe ilaveten Osmanlıda dersiamlık, hatiplik, kursii şeyhliği, Ayasofya kiirsü şeyhliği, cıııııa vaizliği, salavat- ı şerıfe-hanlık, thlas-ı şerıf-hanlık, Sûre-ı Mtilk-hanlık, Süre-i Yasin-i şerif-hanlık gibi birçok vazifeler ihdas edilerek camilerin birçoğu çok yönlü yaygın eğitim ve öğretim müessesesi haline getirilmişlerdir. Özellikle Osmanlı tarihi boyunca bazı camilerdeki aynı anda faal olan birçok kiirstide tefsir, hadis, fıkıh ve mesnevi dersleri verilerek halkın kültür seviyesi yükseltilmiştir. Bu derslerin bir kısmı aynı zamanda medreselerde de müderris olan dersiamlar tarafından verildikleri gibi miitekaid ulema da ölünceye kadar bu hizmeti yürütmüşlerdir.”26
Camilerde imamdan başka hatip görevlendirilme durumunu OsmanlIlarda da görüyoruz. Büyük camilerde hatip de bulundurulmuş, küçük camilerde her iki görev tek görevli tarafından (imam) yerine getirilmiştir.27
Yukarıda da belirttiğimiz gibi OsmanlIlarda önceleri, dini faaliyetleri üstlenen müftülerin tayin ve idareleri vezîr-i azamlara aitti. Sonraları müftülerin tayinleri ile beraber imam-hatip ve müezzinlerin tayinleri Şeyhülislama verilmiştir. Imam-hatip ve müezzin tayinlerinde, bağlı bulunduğu caminin vakıf mütevellisi tarafından Şeyhülislama dilekçe ile müracaat ediyordu. Şeyhülislam dilekçe üzerine “tevcilı huyumla ” diye yazarak havale ediyor, oradan da padişaha arzolunarak görevlendirme işlemi yapılıyordu. Bu tür görevlere taşrada tayin işleri mahallin kadısının ilamı üzerine yapılırdı.2X
Vakıf yoluyla kurulan dini ve ilmi kurulularda görev yapacaklar için belirli .şartlar aranmıştır; aranan şartları maddeler halinde gösteren binlerce vakfiye belgesi bulmak mümkündür.21*
c) Köy ve Mahalle İmamları
Osmanlı toplumunda köy hayatı da tıpkı şehirler gibi cami etrafında oluşmuştur. Köy idaresi ilgili sancağın kadısına bağlı olarak teşkilatlanmıştır. Burada imamlar idari etkinliğe de sahiptirler. Teşkilat köy kethüdasının yönetimindeki yiğitbaşılardan oluşmaktadır.30
Osmanlı idari sisteminde mahalle imamlarına devletçe idari, mahalli ve dini birçok görev verilmiştir, imamlar bulundukları yerlerde ahlak zabıtasına bakmaya, iptidai şekilde nüfus ve tapu kayıtlarını tutmaya, evlenme ve boşanma işlerini idareye memurdular. Ayrıca hükümetin mahalle halkına duyurulması gereken bildirilerini ilan görevinde bulunmuşlardır. Dini görevleri de günde beş vakit namazı kıldırmak, ölenlerin dini vecibelerini yapmaktı. Mahalle imamları medrese tahsilini tamamlayan kişilerden oluyordu.31
d) Eğitim Yeri Olarak Camiler
Camilerin eğitim ve öğretim mahalli olarak kullanılması geleneğinin OsmanlIlarda da sürdürüldüğünü biraz önce söylemiştik. Medresede okutulan bazı genel dersler de camilerde verildiği gibi hat meşki, Kur’an talimi ve hıfzı gibi uygulamalı derslerin camilerde verildiği de bilinmektedir. Şehir, kasaba ve köylerde sibyan mektebi olmayan yerlerde camilerin çocukların eğitimi için okul olarak kullanılması da çok yaygındır.32
Hatipler, hutbeleri, daha önceki dönemlerde olduğu gibi, siyasi otorite adına okumuşlardır. Hutbelerde, geçen bir hafta içinde çevrede gelişen olayların İslam açısından kritiği yapılıyor ve gelccek haftanın da programı sunuluyordu. Cami kürsüleri de önemli irşad hizmetleri üstlenmiştir. Kürsülerde vaazlar ‘‘Kürsü Şeyhi” diye adlandırılan görevliler tarafından yapılmıştır. Özellikle cuma ve bayram günlerinde kürsü şeyhleri cemaata yaptıkları konuşmalarla etkili olmuşlardır.33
e) Cami Dersleri ve Dersiam
Osmanlı döneminde cami ve mescidlerde sürdürülen camı dersleri, camide verilen vaaz ve hutbelerden başka, cami ve mescid içerisinde belli bir kitap takip edilerek yetkili kişilerce Ramazan dışında bütün yıl boyunca yapılan sürekli derslerdir.34 Bu dersler, camiin içinde sağ ve sol cenahlardaki mahfellerin veya hünkar ve müzzin mahfellerinin altında yahut da maksure adıyla anılan özel bölümlerde okutulurdu. “Dersler yüksekçe bir minder önüne konan bir rahleden takrir şeklinde verilirdi. Cami derslerini veren yetkili kişilere ‘dersıâm’ denilirdi. (...) Cami derslerinin konulan değişik olurdu. Ancak Tefsir, Hadis, Fıkıh ve Tasavvuf konulan ağırlıklı olarak yer alırdı.”35
Yukarıda da değinildiği gibi dersiam, “Medreselerde öğrencilere, camilerde halka açık ders verme yetkisine sahip müderris için kullanılan unvan”dır.36 ‘‘Dersiam” ünvanı verilmesine Osmanlı devletinde XVIII. yüzyılda başlanmıştır. Dersiam olabilmek için medreseden mezun olup icazet aldıktan sonra ayrıca bir imtihana girmek gerekmiştir. Dersiamlar cami derslerini genellikle sabah namazı ile öğle namazı arasında vermişlerdir. Bu derslere her kesimden insan katılabilmiştir. Bu faaliyetlerin idaresi ise “Ders Vekleti "nce yürütülmüştür.
Halka açık ders verme yetkisi olan müderrisler halk arasında oldukça etkili olmuşlardır. XIX. yüzyılda dersiamlar daha da önem kazanmışlardır. Sayıları da artmıştır. XX. yüzyılın başlarında medreselerin ıslahıyla programlı, sınıf geçme usulüne dayalı medreselerin açılması sonucu buralardaki pek çok müstakil ders genellikle dersiamlar tarafından okutulmuştur.
Darülfunun’un ilk açıldığı dönemde, muhtemelen dersiamlık geleneğinin bir davamı olarak bazı derslerin, hocalar tarafından halka açık olarak verildiği bilinmektedir.”
2) Tekke ve Zaviyeler
Osmanlı ülkesinin her tarafına yayılmış olan tekke ve zaviyeler, halkın manevi yönden yetişmesinde ve çeşitli sıkıntılara düşmüş olanların problemlerinin hallinde önemli rol oynamışlardır. Bu özelliği ile Osmanlı döneminin yaygın eğitim ortamlarından bin olmuşlardır.
Osmanlı toplumunda son altı asırda tekkeler, sadece tasavvufi hayatın merkezleri değil, siyasi, ekonomik, askeri, ilmi ve bedeni hayatın yönlendirici birimleri olmuşlardır. Şüphesiz tekkenin ilk görevi tasavvufi ahlakı yaşatmak, tasavvufi terbiyeyi kazandırmak için uygun zemin hazırlamaktır. Tekkeler isteyenlere bu yönüyle kucak açmıştır.38
Güzel sanatların gelişmesinde de tekkelerin önemli katkısı olmuştur. Büyük şiir ustaları, musiki dehaları genellikle tasavvuf erbabıdır.39
Tekke ve tarikat dünyasında şiirle musiki, beste ile güfte daima beraber olmuştur. Bunun en önemli nedeni zikir meclislerinde okunan ilahilerdir. Günümüz dini hayatına yansıyan en önemli yönü de bu olmalıdır. Tekbir ve Salat-ı Ümitliye’yi besteleyen Mustafa Itrî, Mevlevi’dir.40
Tasavvuf din konusunda kitleleri en çok etkileyen disiplinlerden biridir. Tekkeler, miislüman ve gayri nıiislim herkesin uğrayabildiği yerler olmuştur. İbadet yeri, misafirhane ve terbiye mekanlarıdır. Hayatı bütün olarak kucaklayan yerlerdir. Diğer etkinlikleri yanında kısmen medresenin de fonksiyonunu yaygın bir şekilde yerine getirmiştir. Başta Osnıanlılar olmak üzere tarih boyunca böyle olmuştur.
Osmanlı toplunuında ahlaki kirlenme ve dejenerasyon karşısında tasavvuf ve tarikatlar bir arındırma işlevi üstlenebilmiştir Hayatla ilgiyi kesmeden insanları Allah’a yöneltmiş, helallarden yararlanma ve nefsi şehvetlerden kesmek açısından bir denge oluşturmuştur. Öte yandan toplumdaki sosyal tabakalaşma karşısında birleştirici, kaynaştırıcı fonksiyon üstlenebilmiştir. Öteden beri, dünyanın çok değişik bölgesinden değişik ırk, dil ve renkteki insanlar aynı kaynaktan faydalanıp, aynı duyguları paylaşmakta tasavvuf enteresan bir yapıştırıcı olabilmiştir.
Tekkeler verdikleri tasavvufi hizmetlerle halkın hem genel, hem de din eğitiminde etkili olmuştur. Bir yönüyle birer yaygın eğitim kurumu işlevi görmüştür. İslâmî değerleri işleyen, güzelleştiren tasavvuf, fertlerin, benliğe bağlı olmaktan çıkarak topluma faydalı birer kişi haline gelmelerine katkı sağlamıştır. Diğergamlık düşüncesini işlemek suretiyle mutasavıflar dini hükümleri bu açıdan yorumlamışlar, dini uygulamaları manevi anlamda zenginleştirmışlerdir. Kur’an ayetlerinin ve hadislerin zahiri anlamlarından ziyade onlara enfiisi manalar vererek ilgi toplayabilmişlerdir. Allah sevgisi temasına daha çok yer vermişlerdir. Korku yerine sevgi unsurunu işlemişlerdir.^
Tasavvuf, eğitimine aldığı insanlardaki aşırılıkları törpüleyebilmıştir. Çünkü tasavvuf, insanı, “insan-1 kamil” kılma doğrultusunda çaba sarfetmiştır. Tasavvuf terbiyesinin oluşmasında ön koşul olan “miııidin şeyhe bağlanması "yla şeyhle miirıt arasında doğan ruhi alış-veriş ve irtibat ile şeyh, mürıd üzerinde bir kontrol mekanizması oluşturmuştur. Böylece şeyh müridi yönlendirebiliyor, onun hislerini tamamlayabiliyor, onu çekip çevirebiliyor, ona yön gösterebiliyordu.42 Bu olgu şüphesiz insanları yönlendirme ve bir eğitim olgusudur. Bu açıdan Ebu Zehra, şeyhi, müritlerinin nefislerini terbiye eden bir eğitimci, insanları hakka ve doğruya çağıran bir davet- çi olarak nitelemektedir.43
3) Vakıflar
Vakıf44 kurumu, Islamiyetin başından itibaren önemli bir sosyal kurum olarak varlığını sürdürmüştür. Osmanlı döneminde ise vakıf sistemi sosyal güvenlikle alakalı olduğu kadar ülkedeki eğitim, sağlık, diyanet ve bayındırlık hizmetlerine de katkısı olan önemli bir malî sistemdir.45
Vakıf yoluyla eğitim alanında birçok hizmetler başarılmış, bilginin zenginleşmesi ve kuşaktan kuşağa gittikçe zenginleşerek aktarılması sağlanmıştır.
Yaygın eğitim kurumlan olan cami, tekke, kütüphane gibi kurumların meydana getirilmesine vakıfların çok önemli katkıları olmuştur. Nitekim, vakıfların önemli bir kısmı da dini hizmetlere destek olmak için kurulmuştur. Cami, mescid gibi ibadet yerlerinin yapım, bakım, tefriş ve onarımlan; çevrelerinde oluşturulan birimler (medrese, hamam, çeşme, şadırvan) vakıflarca yürütülmüştür. Din hizmetlerinde görev alanların çoğunun ücretleri vakıf kuramlarınca karşılanmıştır. Bu tür vakıf kuranlar, buralarda görev alacaklarda aranan nitelikler ve onlara ödencek ücret konusunda belirleyici maddeler koymuşlardır. Görevlilerin seçiminde bazı vasıflar aranması İsrarla istenmiştir. Böylece başta cami ve medreselerde görev alacak kişilerin bilgi ve ahlak yönünden yeterli olmaları sağlanmıştır.
Vakıfların yaygın eğitime olan katkısına başka bir örnek de, halkın bilgisini artırmak için vakıf yoluyla camilerde vaizlerin görevlendirilmesidir.46
Burada şunu da belirtmeliyiz kı, cami ve mescitler, tekke ve zaviyeler dışında kütüphaneler, sahhaflar, kıraathaneler, saraylar (huzur dersleri) ve benzeri ortamlar da belli düzeyede, Osmanlı dönemi yaygın din eğitimine katkı sağlamıştır. Nitekim bu ortamlar, daha önceki Müslüman devletlerde de bu işlevi görebilmiştir.
4) Yaygın Din Eğitiminde Cerr
Burada Osmanlı döneminde kırsal kesimlere götürülen yaygın din eğitimi faaliyetlerinden “Cerr” konusu üzerinde durmak istiyoruz.
Cerr, eskiden medrese öğrencilerinin üç aylarda (Receb. Şaban, Ramazan) dini hizmetlerde bulunmak ve halkı aydınlatmak için kasaba ve köylere gitmelerini ifade eden bir terimdir.47
Medrese öğrencileri “Üç aylar” (şiihuru selase) diye adlandırılan kameri Receb, Şaban ve Ramazan aylarında dersleri tatil ederek yurdun dört bucağına dağılırlardı. Üç ay boyunca halka vaaz ve nasihatlarda bulunurlar, camilerde namaz kıldırırlar, Kur’an okurlardı. Kısaca halkın dini ihtiyaçlarını karşılamaya çalışırlardı. Halk da bu öğrencilere hizmetlerinin karşılığı olarak yiyecek, giyecek ve para verirdi. Bayram sonrası medreseye dönen öğrcncıler, kazançlarıyla gelecek yılın iiç aylarına kadar geçinmeye çalışırlardı. İşte hu ıısııle medrese dilinde "cetr" adı verilirdi.
“Cerr", kelime olarak çekmek anlamındadır. Bu usul zamanla alay konusu olmuş. "cerci” tabiri dilimizde küçümseme ifadesi olarak kullanılmıştır. Fakat meselenin bir de pratik yönünü düşünürsek, medreseyle halkın içıçe olmasının şüphesiz yaygın dm eğitimi açısından faydaları vardır. Buna aydın-lıalk kaynaşması olarak da bakmak mümkündür.48 Nitekim bu uygulama, başlangıçta olumlu sonuçlar vermiştir. Dini ve kültürel gelişmeler böylece kırsal kesime, halkın ayağına götürülmüştür. Ayrıca halkın da eğitim, öğretim kurıımuna katkısı bu yolla sağlanmıştır. Dar gelirli öğrencilere imkan temin edilmiştir. Ayrıca medreseliler için bir uygulama zemini hazırlanmıştır. Ancak zaman içinde istismar edilmiştir. XIX. ve XX. yüzyılda medreselerdeki eğilim düzeyinin düşüşü, kasaba ve köylere gönderilen medrese öğrencilerinden beklenen fayda edilememesine neden olmuştur. “Cer Molası" diye nitelendirilen bir asalak grubu ortaya çıkmıştır. Dolayısıyla, zamanla “cerci’’ ve bunun mübalağalı ifadesi olan “cerrar’’ terimleri tahkir ve zeyif ifadesi olarak kullanılmıştır.
Cerr, Cumhuriyet döneminde de kısmen devanı etmiş; ancak şehir, kasaba ve köylere resmen din görevlisi tayini sonucu bu uygulama ortadan kalkmıştır.49
5) Osmanh Dönemi Yaygın Din Eğitiminde Halk Kitapları
Selçuklular döneminde olduğu gibi. Osmanlılarda da halk kitaplarının yaygın din eğitiminde özel bir yeri vardır.
Osmanlı döneminde de öteden beri Tiirkler arasında halkın rağbet ettiği kitaplar bulunuyordu: Leyla ile Mecnun, Ferhat ile ,Şirin, Kerem ile Aslı. Tahır ile Zührc, Aşık Garip. Mevüd. Muhammcdiye, Yunus Emre Divanı, Mızraklı ilmihal, Veysel Karanı, Nasreddin Hoca. Mtizekkı’n-Niifus. Envaru’l-Aşıkin, Ahmed Yesevi Hik- melcri, Nefahatirl-Üns... Bu kitaplar, genel halk kültürü yanında dini kültür aktaran ve halk tarafından ilgi gösterilen kitaplardır. Evlerde okunduğu gibi toplu mekanlarda da okuııııp dinlenmiştir.
Burada bir cümleyle şuna yer vermeliyiz ki bu kitapların çok önemli katkısı yanında, dinin asliyetine halel getiren bir takım menfi yönleri de vardır. Hurafe bilgiler bu kabildendir. Dine yapılan eklemeler, dini, aslî yapısından uzaklaştırarak hayal ürünü, uydurma, gerçek olmayan bir şekle dönüştiircbilmiştir.
Burada Osmanlı döneminde halkın rağbet etliği kitaplardan bir kaçı üzerinde kısaca duralım:
Bustânü’l-Ârifin: Ebu’l-Leys es-Semerkandî (ö. 373/983)’nin ibadet, zıihd ve ahlakla ilgili eseridir.50 Eserin ilk onyedi böliimti eğitim ve öğretimle; fetva, hadis rivayeti, vaaz ve münazara gibi konulara aittir. Daha çok vaaz ve nasihat üslubuyla yazılmıştır. Medrese öğrencileri ve vaizler arasında tutulmuştur. Müellifin “Ten- bilm’l-Gafilin" adlı eseri de aynı mahiyettedir. Her iki eserin Türkçe tercümeleri yapılmış ve okunmuştur.
Kabusnâme: Keykavüs b. İskender b. Kabus (1049-I065)’a ait bir nasihat kitabıdır. Ahlaki tenbih ve öğütleri ihtiva eder, insan davranışlarına ait çeşitli problemler, arkadaşlık ve sevgi ilkeleri, evlilik ve aile, eğitim ve meslekler ele alınmıştır.51 Osmanlı Padişahı II. Murat’ın emriyle Mercimek Ahmet tarafından Ttirkçeye çevrilmiştir.
Eserin ilk kırküç bölümü dine, hayat tarzına, kuramlara, ilim ve sanata dairdir. Kırkdördüncü bölümü faziletlerle ilgilidir.52 Bu eserde konular hikayelerle süslenmiştir. Bunlardan alınacak dersler üzerinde de durulmuştur. Kabusname’yi süsleyen bu öğretici hikayeler esere ilgiyi artırmış ve onu bir halk kitabı hüviyetine büründürmüştür.
Muhammediye: Yazıcıoğlu Mehmed Bican (ö. 855/145 l)’ın yazdığı "Megaribii ’z-Zenıan ” adlı Arapça eserin yine kendisi tarafından şiir halinde Türk- çeye tercümesidir. Mesnevi şeklinde yazılan eser 9 bin beyit tutmaktadır.
Eser bir mukaddime ile başlar. Sonra aklın yaradılışı ve cennetin mahiyeti üzerinde durulur. Hz. Adem ve Havva kıssası üzerinde durulduktan sonra kısaca diğer peygamberlerden bahsedilir. Sonra eser bir siyer kitabı mahiyetini alır. Hz. Peygamber’in hayatı, ashabının faziletleri ve Ehli beyt anlatılır. Sonra kıyamet alametleri ve ahiret hayatından söz edilir. Bu arada “Fcısl” başlığı altında islami çeşitli konular işlenir.
Kolayca anlaşılabilecek bir Türkçe ile yazılan Muhammediye, yazılışından itibaren yüzyıllarca Türk halkı tarafından okunmuştur. Türk insanı, Peygamber sevgisinin dillendirilmesini adeta bu kitapta bulmuştur. Bu özellikleriyle Türk edebiyatının beğenilen ve benimsenen eserlerinden biri olmuştur. XV. asırdan Cumhuriyet’e ve hatta günümüze kadar Türkiye yanında, Balkanlardan Kafkaslara, Kırım ve Kazan gibi Asya ülkelerinde geniş bir coğrafyada beş asır halkın dini duygularını beslemiş, Islami kültürün en önemli kitaplarından biri olmuştur.53 Anadolu’da köy toplum- larına kadar çoğu evde bulunan ve okunan bu kitapta Hz. Peygamer’ın adabı muaşeretine dair bol örnekler bulmak mümkündür.
Envaru’l-Âşıkin: Yukarıda sözü edilen Yazıcıoğlu Mehmed Bıcan’a ait “Meğaribu’z-Zeman” adlı Arapça eserin, müellifin kardeşi Ahmed Bican tarafından Tüıkçeye yapılan serbest bir tercümesidir. Başka bir ifadeyle Muhammediye’nin nesir halinde çevirisidir. Tıpkı Muhammediye gibi Tiirk-tslam dünyasında ilgi görmüş, ünü günümüze kadar gelmiş bir halk kitabıdır. Halk arasında sevilerek okunan bu kitabın, Türk nesir tarihi açısandan da ayrı bir yen vardır.54
Vasiyetname ve Tarikat-ı Muhammediye: Birgıvi Mehmed Efendi (1523- 1573) tarafından yazılan ve Türk halkı tarafından tanınan iki kitaptır. Vasiyetname bir ilmihal kitabı özelliğini taşır55
Marifetname: Erzurumlu İbrahim Hakkı (1703-1780)’mn eseridir. Yüzyıllardan beri okunan hacimli bir kitaptır. Yer yer şiirlerle süslenen eser, Osmanlı toplumunun zihniyetini etkileyen eserlerin başında gelir.56 Bilhassa eserin son kısmı, bir âdâb-ı muaşeret mahiyetindedir.
SONUÇ
Yayın eğitim, insan hayatının her dönemini kuşatan önemli bir eğitim sürecidir. Fert ve toplumları etkileyip yönlendirmesi açısından fonksiyonel bir eğitim alanıdır. Sürekli tekrarı ve geliştirilmesi gereken dini bilgilerin öğretiminde de yaygın din eğitiminin özel bir yeri vardır. Esasen yaygın eğitim, İslam eğitim ve terbiye anlayışının karakteristik özelliğini yansıtmaktadır. Hz. Peygamber’ın “Beşikten mezara kadar...” ifadesiyle formüle ettiği tahsil buyruğu, eğitimde hem “devamldığı", hem de “umumiliği” dile getirmektedir. İslam, insana bütün bir yaşamı boyunca, bir şekilde (öğreten, öğrenen...) eğitim faaliyetlerinin içinde olmasını öğütlemektedir.
Dini teşkilatlanmanın tam oluşturulmadığı, eğıtim-öğretım faaliyetlerinin henüz tam formel hale gelemediği, eğitimin organize faaliyetlerden çok ferdi çabalarla sürdürüldüğü dönemlerde, yaygın eğitim ve yaygın din eğitimi faaliyetleri ön plânda olmuştur.
Osmanlı Devleti dönemine gelince, bu dönem, hem formel eğitim kurumlanılın (medreselerin), hem de dini teşkilatlanmanın tam olarak oluşturulduğu dönemdir. Öte yandan, kendinden önce tarih sahnesinde yer alan İslam toplumlarında olduğu gibi Osmanlı toplumunda da, başta cami ve mescitlerde olmak üzere çeşitli ortamlarda yaygın din eğitimi faaliyetleri canlı bir şekilde sürdürülmüştür. Osmanlı devletinde “Şeyhülislamlık” adıyla oluşturulan dini bürokrasi, merkezi idare örgütünün önemli bir cüz’ü olarak, eğitim-öğretim gibi önemli hizmetleri de yerine getiren kurum ve kuruluşları bünyesinde toplamış; örgün din eğitimi faaliyetleri yanında yaygın din eğitiminde de önemli görevler üstlenmiştir. Osmanlı topraklarının hemen hemen her bölgesinde, cami ve mescitlerde sunulan yaygın din eğitimi etkinlikleri yanında, tekke ve zaviyeler, vakıflar, kıraathaneler, kütüphaneler, loncalar ve benzeri sosyal teşekküller, halkın dini yönden kültürlenmesinde ve bilgilendirilmesinde önemli katkılar sağlamıştır.
* Diyanet İşleri Başkanlığı A.P K Uzmanı.
1 Ömer Okutan, “Din Eğitimi”, Cumhuııyet Döneminde Eğitim. MEB Yayını, Aııkaıa 1991, s.409
2 İsmet Paımaksı/.oğlu, Türkiye’de Din Eğitimi, MEB Yayını, Ankara 1966, s 5
3 Davut Dursun, Sıyıısi-ldtıri Sistemler Açısından Dm bürokrasisi, İM. 1992. ss 141-142.
4 Şükrü Karatepe, “Osmanlılarda Devlet Yönetimi”, Osmanh Ansiklopedisi (O.A ), Ağaç Yayıncılık, İstanbul 1993, c. I, s. 161
5 Dursun, s 195
6 Karatepe, c l,s,149.
7 Karatepe, c. 1, s. 151
8 Dursun, s. 323.
9 Dursun, Siyası-idari Sistemle ., ss. 154-155
10 Dursun, Yonetim-Dm İlişkileri , s 357
11 Karatepe, c I, s 149.
12 Dursun, Siyası-İdari Sistemle . ss. 152-153
13 Dursun, s 116
14 1 Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilatı, 3 Baskı, TTK Yayını, Ankara 1988, s. 179
15 Dursun, ss 167-168
16 Osman Oztürk, Osmanlı Hukuk Tarihinde Mecelle, İstanbul 1973, s 5
17 Ebul’ula Mardin, “Fetva”, İslam Ansiklopedisi (I A ), l 10, s 583
18 Hüseyin G. Yuulayılın, İslam Tankı Dersleri. 3 baskı, A.U ilahiyat Fakültesi Yayını. Ankara 1998, s 98.
19 Okutan, s 409
20 Cahid Baltacı, “Osmanlı Eğitini Sistemi”, OA, c. 2, s. 63.
21 Erol Ö/bilgeıı. “OsmanlIlarda Gündelik Hayat”, OA, e 2, s 231
22 Osmanlılarda yapı olarak camilcı için bkz Ziya Ku/ıcı, Ana Hatları ile hlam Eğitim Tarihi. s 28-29,
O Nuri Ergin, Türkiye’de Şehirciliğin Tarılıı İnkişafı, İstanbul 1936, s. 104, vd , Eıol Ö/.bılgen, t. 2, s 153, 155; Semavi Eyıce, “Cann-Mınıarı Tarihi”, TDV İslam Ansiklopedisi (DİA), c 7, ss. 7S-87
23 Recep Akakıış, “Camilerimi/.”, Diyanet Gazetesi (D G j. Sayı 356 (Ekini ‘X8), s 2
24 Alımet Öııkal, “Camı”, DİA, c. 7, s 53.
25 Baltacı, c 2, s 63
26 Baltacı, c. 2, s 123 vıl.
27 Pedersen, “Mescid”, İA, s 82, a mit’, “Hatip”, İA, ss 363-365.
28 Bk/ U/.unçaı.şılı, Ihntv^ Tefkilnlı, ss. 179-185.
29 Örnekler için bk/. İbrahim Ateş, “Vakfiyelere Goıe Din Görevlilerinde Aıaııaıı O/ellıkler ve Sağlanan Ekonomik İmkanlar”, Diyanet Deıgısi (DD). c 27, Sayr 4 fEkıııı-Kasını-Aıalık ’91), ss 193-213
30 Ahmet Tabakoğlu, "Osmanlı İktisat Sistemi”, OA, c 5, s 41
31 Osman Nuri Engin, Tiirk Maarif Tcırihı, İstanbul 1977, c l,ss 162-163, O/bılgen, s 249
32 Ahmet Onkal, Nebi Bo/kurt, “Cami”, DİA, c. 7, s. 51
33 “Genellikle kürsü şeyhleri, tekke mensubu kışilerdıı Ehliyetleri ve dirayetleri ile toplum u/erınde ge- ıııi} etkıleıi vardır OsmanlIların yükseliş döneminde ve başta Zembili Alı Elendi olmak u/ere Ibıı Kemal ve Ebussuud gibi dini otoriterlerin hakim olduğu yıllarda Ayasofya Caıııı kiıısıisıinun İstanbul Ko- eaıııustafa Paşa Tekkesi şeyhlerinden Sunbül Efendi ve Meıke/ Efendi tarafından işgal edilmesi dikkat çekicidir ” (Recep Akakuş, “Camilerimi/”, s 2-3 )
34 Recep Akaku.ş, "Sorular-Cevaplar”, Diyanet Gazetesi. Sayı. 329 (Temmuz ’X6), s 7.
35 Akakuş, aynı yer
36 Mehmet Ipşıılı, “Dcısıaııı”, DİA. c 9, s 1X5
37 Ipşırlı, ss. 185-1X6.
38 Mustafa Kaıa, “OsmanlIlarda Tasavvuf ve Tankatlaı”, O/l. c I, s 233
39 Tekke edebiyatı konusu için bk/. İskender Pala, “Osmanlı Edebiyatı”, OA, e 4, ss 241-265
40 Kaıa, ag.e., c l,s. 235
41 Aıııiran Kurtkaıı, Sosyolojik Açıdan Eğitini Yoluyla Kulkınımının Temellen, I Ü Iklı.sal Fakültesi Yayını, İstanbul 1977, ss 169-171
42 Muhammet! Ebu Zehra, İslam’a Davet, Çev Maşuk Aydın, Birleşik Dağıtım Yayını, Ankara, ts. s. I4X
43 M Ebu Zehra, s. 156
44 Terim ve kavram olarak vakıl için bk/. Hüseyin Halemi, “OsmanlIlarda Toprak Du/enı ve Vakıf Kurumu”, OA, t 5, s.s. 201-207
45 “Vakiin esası bir malı insanı, faydalanması için, Allah’ın mulku hukıııunde olmak u/eıe, terdi mülkiyet sahasından çıkaıinaktır. Mallaı ise taşınır ve taşınma/ olaıak ikiye ayrılır. Asıl vakıl taşınma/ malların vaklıdu. O/ellıkle bunların »elitleriyle hayır kurumlan finanse edilirdi Goıukluğu gibi vakıflarda finanse eden gelir kaynakları (asl-ı vakfeden, bina, ara/t, nakit paıa vs ) ile finanse edilen kurumlar (mıiessesal-ı hayriye denen eğitim, dm, bayındırlık, sağlık ve sosyal yaıdıııı kuıunıları) sd/. konusu- duı.” Tabakaoğlu, c 5, s 89
46 Yahya Akyiı/, Türk Eğitim Tarihi. Ankara 19X9, s 114.
47 Mehmet Ipşirlı, “Ceıı”, DİA, e 7, s 3XX
48 O N Eıgın, t. 2, s 554.
49 Mchnıcl Ipsıılı, "Ceır’\ D/A, c 7. s 388-3X9
50 Bk/. Ha.san Kamil Yılına/ “Bu.stanü’l-Ârifnı”, DİA. t. (S, s. 475
51 Mehmed Dağ, İslam Eğilim Tarihi. MEB Yayını, İstanbul 1974, s 36
52 H Fikret Kanad, Terbiye ve Tedris Tarihi, İstanbul 1930, t 1. s. 1X3
53 Mustata Uzun, “Muhammediye”, 0/1, <- 3, ss. 100-101
54 Geniş bilgi içn bkz. Âmil Çelebıoğlıı, “Ahmed Bıcan”, DİA. e.2, s 49-51.
55 Bk/ Kıııaıl Kara, “Biıgıvı Mehıııeıl Efendi”, OA, t 4, ss. 20-21
56 Muştala Kaıa, “Manletname”, OA. l 4, s 44