Makaleler
-
- 01.01.1961
- Diyanet-Haber
- 162
- Makale ID: 15816
-
DİYANET İŞLERİ BAŞKANI HASAN HÜSNÜ ERDEM’İN HAL TERCEMESİ
Hasan Hüsnü Erdem, (1305) 1889 tarihinde Akseki’nin Sadıklar Köyünde doğmuştur. Müderris Sadık Efendinin oğludur.
İlk tahsilini doğduğu köyde yapmış, Arab dilinin gramerini ve mantık ilmini babasından okumuştur. Sonra, İstanbul’a
-
- 01.01.1961
- Osman KESKİOĞLU
- 136
- Makale ID: 15817
-
BÜYÜK BİR KAYIP
Büyük ve değerli ilim adamlarımızdan Yusuf Zîyaeddîn Ersal’ı kaybettik. Merhum, Başkanlığımız Müşavere Kurulu üye yardımcısı idi. Allah rahmet eylesin.
YUSUF ZİYAEDDİN ERSAL (EZHERÎ) HAYATI VE ESERLERİ
Değerli
-
- 01.01.1961
- Diyanet-Haber
- 140
- Makale ID: 15818
-
DİĞER HABERLER:
Teşkilât Kanunu:
1935 tarihini taşıyan Diyânet işleri teşkilât kanunu cemiyetimizin bugünkü ihtiyaçlarına cevap veremiyordu. Bu sebeble vazifeler istenilen nitelikte olamıyor; mevcud kadrolar, teşkilâtın kurulmasında gözetilen gayeyi gereği gibi gerçekleştiremiyordu.
-
- 01.01.1961
- Dergi
- 89
- Makale ID: 14598
-
ÖNSÖZ
Din ile bugünkü dünya görüşü arasında zihinlerde kendi kendine husule gelen tartışma, hayat mücadelesinin verdiği meşguliyetler dolayısiyle daha ziyade arka plânda ve müphem bir tarzda cereyan eder. Ancak bu konuda bir söz açıldığı, yahut, bu yolda bir kitap okunduğu zaman, herkesin zihnindeki tartı ya yeni aldığı bilgi île kıymetini
-
- 01.01.1961
- Diyanet
- 86
- Makale ID: 14599
-
DİYANET İŞLERİ BAŞKANININ TEŞKİLÂTA BİLDİRİSİ
Diyanet İşleri Başkanlığı gibi ağır bir vazifeyi deruhte etmiş ve 6.4.1961 tarihinden itibaren vazifeye başlamış bulunuyorum.
Milletimizin topyekün kalkınmasında Diyanet İşleri Başkanlığı teşkilâtına terettüp eden vazifelerin istenildiği tarzda yapılabilmesi için her zamandan
-
- 01.01.1961
- Prof.Muhammed b.TAVİT
- 68
- Makale ID: 14600
-
Gazaliye Göre kur’an’ın
-
- 01.01.1961
- Yusuf Ziyaeddin ERSAL
- 144
- Makale ID: 14601
-
İSLÂM DİNİ VE MÜSLÜMANLAR
Yusuf Ziyaeddin ERSAL
Din, insanlıkla beraber doğmuş, İnsanlığın vahşetinde, medeniyetinde beraber yaşamış ve yaşayacaktır.
İnsanlar, dinin mânasını, her zaman doğru
-
- 01.01.1961
- Prof.Dr.Neşet ÇAĞATAY
- 418
- Makale ID: 14602
-
TEMİZLİK
Prof. Dr. Neşet ÇAĞATAY
İslâm dininin en önemli konularından biri temizliktir. Bu sebeple ben de burada temizlikten bahsetmek istiyorum.
Peygamberimiz Hz. Muhammed’in İslâm Dînini yaymakla görevlendirilişinin başlangıcı olarak gelen ilk âyetler, Kur’ân-ı
-
- 01.01.1961
- Mehmet HATİBOĞLU
- 124
- Makale ID: 14603
-
İSLÂMDA ESTETİK VE GÜZEL SAN’ATLAR[1]
Yazan: Prof, Dr. Muhammed Hamîdullah
Çeviren: M. HATİBOĞLU
Estetik:
Hiç şübhesiz Hazret-i Peygamber estetik hususunda pek ince bir zevk sâhîbiydi. Sâhîh-i.Müslüm’in
-
- 01.01.1961
- Sadettin EVRİN
- 227
- Makale ID: 14604
-
KUR’ÂN-I KERÎM HAKKINDA
Sadettin EVRİN
Sevgili dinleyenlerim;
Bu akşam sizlere Kurân-ı Kerîm hakkında konuşacağım. Kur’an’la meşgul olmamış münevverlerimiz derler ki: “Kur’ân neden Türkçeye tercüme edilmez? Neden halkımız kendi diliyle okuyup anlamasın? Onu hocalarımız yalnız kendi
-
- 01.01.1961
- M.Şevki ÖZMEN
- 119
- Makale ID: 14605
-
Va’z örneği:
KURBAN BAYRAMI VA’ZI
M. Şevki ÖZMEN
Muhterem cemâat!
500 milyonluk İslâm Dünyâsı’ndan bir kısmının, kurbanlarını çokdan keserek, bayrama başladıkları, bir kısmının, bizler gibi,
-
- 01.01.1961
- Mehmet ORUÇ
- 123
- Makale ID: 14606
-
Va’z örneği:
KUR’AN İNSANLARI DÜNYA VE ÂHİRET SAADETİNE ÇAĞIRIYOR
Mehmet ORUÇ
Sayın dinliyenlerim!
Dünya denilen bu ihtiyar kürede yaşamakda olan insanların müşterek bir arzuları vardır.
-
- 01.01.1961
- Dr.Hüseyin ATAY
- 262
- Makale ID: 14607
-
CUMA HUTBELERİ NASIL OLMALIDIR?
Dr. Hüseyin ATAY
Bir ulusun kalkınabilmesi ve ilerleyebilmesi, çoğunluğunu teşkil eden insanların yüksek bir seviyeye ulaşmalarıyla gerçekleşir. Bunu sağlamak için çoğunluğa seslenmek ve onunla karşı karşıya gelmek zarureti
-
- 01.01.1961
- Osman KESKİOĞLU
- 3973
- Makale ID: 14608
-
BİR MÜSLÜMAN NASIL OLMALI?
Osman KESKİOĞLU
Müslüman, üstün ahlâklı bir insan demektir. “Ben üstün ahlâkı tamamlamak için gönderildim” diyen Peygamberimiz: “Müslümanlık güzel ahlâktır, îmânı en üstün ve olgun mü’min,
-
- 01.01.1961
- Neda ARMANER
- 120
- Makale ID: 14609
-
TOPLUMUN DİN EĞİTİMİ
Neda ARMANER
İnsanlık hayatını çeşitli yönlerden kavrayıp, topluluk, hukuk, ekonomi, eğitim, din, sanat v.b. oluşumlar içinde yorumlanmasını, düzenlenmesini kendilerine konu yapan ilimler ondokuzuncu yüzyılın ikinci yarısından beri mânevi ilimler adı
-
- 01.01.1961
- Abdulkadir İNAN
- 96
- Makale ID: 14610
-
İSLÂM’DA HOŞGÖRÜRLÜK
Abdülkadir İNAN
Ehl-i Hadîs’ten İmâm Ahmed, Tirmizî ve Ebû Dâvud anlatıyorlar: “Her kim bir ruhsat ve mazeret olmaksızın, Ramazan’dan bîr gün orucu kasden bozsa, ona mukabil bir yıl oruç tutsa, yine hakkım ödeyemez; o bir günün
-
- 01.01.1961
- Lütfullah BAYDOĞAN
- 89
- Makale ID: 14611
-
EN BÜYÜK DÂVÂMIZ NEDİR?
Lütfullah BAYDOĞAN
Dinimizin en büyük davası hergün ilim ve irfanda, san’at ve maharette, îmanımızın kemale ermesinde, yüksek ahlâk edinme yolunda ilerlemektir. Dînimiz, geriliğin, yerinde saymanın düşmanıdır. Zaten insanlarda ilerleme ve medenîleşme istidadı
-
- 01.01.1961
- Hamdi KASABOĞLU
- 136
- Makale ID: 14612
-
İSLÂMÎ İLİMLERİN KAYNAKLARI VE NE SURETLE
YAYILDIĞI
Hamdi KASABOĞLU
Cenâb-ı Hak insanları cehaletten ilme, karanlıktan aydınlığa, sapıklıktan doğru yola çıkarmak, dünya ve âhiret saadetine götüren doğru yollan göstermek için
-
- 01.01.1961
- Kemal Edip KÜRKÇÜOĞLU
- 870
- Makale ID: 14613
-
İSLÂM DÎNİ’NDE İLMİN ÜSTÜN YERİ
Kemâl Edîb KÜRKÇÜOGLU
İslâm Dîni’nde daha başlangıcından itibaren gerek Kur’ân-ı Kerîm âyetleriyle, gerek Resûlullâh’ın kavil, fiil ve takrirlerinden mürekkep hadisleriyle, gerekse din ulularının
-
- 01.01.1961
- Osman KESKİOĞLU
- 94
- Makale ID: 14614
-
İSLÂM’DA MÜSAMAHAKÂRLIK[1]
Çeviren: Osman KESKÎOĞLU
Yazan: Muhammed ABDUH
Merhum Mısır Müftüsü
Gel ey okuyucu, seninle elele
-
- 01.01.1961
- Sadettin EVRİN
- 157
- Makale ID: 14615
-
MEVLİD VE HATİM OKUTMAK HAKKINDA
Sadettin EVRİN
Mevlitcilik ve para ile hatim okutmak İslâm Dîni’nin ilk sâfiyetinde mevcut olmayan hususlardır. Vakıa mevlid büyük Peygamberimize olan sevgi ve saygıyı beslemek için çok hayırlı bir şeydir. Fakat istismara vesile olmaktadır.
-
- 01.01.1961
- Prof. Dr. M.Altay KÖYMEN
- 627
- Makale ID: 14616
-
ANADOLU’NUN FETHİ[1]
Prof. Dr. Mehmet Altay KÖYMEN
GİRİŞ
Selçuklu devri gerek İslâm tarihi, gerekse bizatihi Türk tarihi bakımından, çok mühim bir devredir.
Türkler daha ilk asırlardan
-
- 01.01.1961
- Dr. Müjgan CUMBUR
- 1133
- Makale ID: 14617
-
İnceleme:
KUR’ÂN-I KERÎM’İN TÜRK DİLİNDE BASILMIŞ TERCEME VE TEFSİRLERİ
Hazırlıyan: Dr. Müjgân CUNBUR
İslâm Dini IX. yüzyıldan itibaren Türkler arasında yayılmağa başlamıştır. Bu yayılmanın kılıç
-
- 01.01.1961
- Halim Baki KUNTER
- 194
- Makale ID: 14618
-
Medeniyet Tarihimizden yapraklar:
FATİH DÂRUŞŞİFÂSI
Halim Bâki KUNTER
I.GİRİŞ
Şefkat ve merhamet, dînimizin başta gelen şiarıdır. Bunun gibi sağlığı korumakta İslâm Dîninde ferdlere düşen ehemmiyetli bir vazifedir. Herkes sağlığını korumakla
-
- 01.01.1961
- Doç. Dr. Hasibe MAZIOĞLU
- 1010
- Makale ID: 14619
-
İnceleme
FUZÛLÎ’NİN İNSAN OLARAK DEĞERİ
Doç. Dr. Hasibe MAZIOĞLU
Fuzûlî’nin eski şairlerimiz içerisinde hayatını eserlerine en çok sokabilmiş bir şair, devrinin hemen her meselesiyle ilgilenmiş bir
-
- 01.01.1960
- Necmeddin DİNÇER
- 72
- Makale ID: 14590
-
Orucun Farz Kılınmasının Şer’i
-
- 01.01.1960
- MEHMET NURİ GENÇOSMAN
- 92
- Makale ID: 14591
-
NA’T-Î NEBEVÎ
Nurun sebcb-i hilk&t-i ekvandır Efendim,
Çeşm-i melekût zâtına hayrandır Efendim.
Teşrifin ile revnakını buldu şu âlem,
Müzminlere bu cilve-i rahmandır Efendim.
Mahbûb-ı Hûda, mefal-i garrâ-yı Hüdâsın,
Nâmın bize ser-lavha-i imarıdır Efendim.
Yok âlem-i imkânda Senin misl-ii
-
- 01.01.1960
- Şinasi SİBER
- 72
- Makale ID: 14592
-
Takdir ve
-
- 01.01.1960
- Dr.Müjgan CUMBUR
- 60
- Makale ID: 14593
-
Nazîm’in
-
- 01.01.1960
- Prof.Dr.Şakir BERKİ
- 61
- Makale ID: 14594
-
Kur’an ve
-
- 01.01.1960
- Hasan Basri ÇANTAY
- 68
- Makale ID: 14595
-
Takva
-
- 01.01.1960
- Cevat ÇELEBİOĞLU
- 68
- Makale ID: 14596
-
Oruç
-
- 01.01.1960
- M.Hazmi TURA
- 60
- Makale ID: 14597
-
Tamâ
-
- 01.01.1960
- Ord.Prof.Dr.Ali Fuad BAŞGİL
- 77
- Makale ID: 26886
-
Orucun Hikmet-i
-
- 01.01.1960
- Osman KESKİOĞLU
- 118
- Makale ID: 26884
-
NİÇİN ORUÇ TUTARIZ
MUHAMMED HAMİDULLAH
Arapçadan tercüme eden : OSMAN KESKİOĞLU
Aklına uyan feylesof ancak maddî maslahat ve dünyevî menfaat bulunan bir şeyi işler. Kendini ibadete veren zâhid ise, yalnız ruhânî haz veren ve uhrevî faydası olan bir şeyden başkasını arzu
-
- 01.01.1960
- Dr.Ferid AYİTER
- 70
- Makale ID: 23988
-
Ramazan ve
-
- 01.01.1960
- Ord. Prof.A. Süheyl ÜNVER
- 53
- Makale ID: 21983
-
Ramazan
-
- 01.01.1960
- Yusuf Ziyaeddin ERSAL
- 59
- Makale ID: 21984
-
Oruç ve
-
- 01.01.1960
- Prof.Celal SARAÇ
- 74
- Makale ID: 21985
-
Cemiyetlerin Ahlaken Yükselmeleri ve
-
- 01.01.1960
- Prof.M.Tayyib OKİÇ
- 57
- Makale ID: 21753
-
Ahidlerin Yerine
-
- 01.01.1956
- Hayrullah HAMİDİ
- 155
- Makale ID: 21054
-
Yalan ve İftirâ
Yazan : Hayrullah HÂMlDÎ
Hariciye Vekâleti Arapça Mütercimi.
İslâm dîni, beşeriyet için ebedî bir nûr, tükenmeyen manevî ve maddî bir kudret ve saadet kaynağı olmasına rağmen, bu dinin intişar sahasının şâyân-ı hayret bir sür’atle genişlemesine mukabil, mutlak saadete götüren
-
- 01.01.1956
- Prof.Şakir BERKİ
- 128
- Makale ID: 21056
-
İçki ve Kumar
Prof. Şakir BERKİ
I— İÇKİ:
Alkolün yıktığı hânümanlar verem mikrobunun söndürdüğü ocaklardan fazladır. Alkol nesilden nesile tahribat yapar; bu, tababet ilminde itiraz götürmez bir hakikattir. Alkol, ona müptelâ olanları yok yere cürümler îkaına sevkeder; (1) çünki normal akla darbe indirir; alkol alanlar
-
- 01.01.1956
- Babanzade Ahmet NAİM
- 2431
- Makale ID: 25219
-
Cibril Hadisi
Hattâboğlu Ömer (radiya ’ ilâhtı anh) demişlerdir ki: Günün birinde R e s û l u l l â h (salla llâlıualeyhİ ve sellem) Efendimizin huzurunda bulunduğumuz a ırada bir de baktık ki elbisesi bem-beyaz, saçları sım-siyah olan, üzerinde yolculuk izi gorülmiyen ve böyle iken yine hiç birimîzce tamnmıyan bîr kimse karşımıza çıkageldi.
-
- 01.01.1956
- Şahabettin ERGİN
- 1799
- Makale ID: 25220
-
ORUÇ Şahâbeddin ERGİN
İslâmın beş rüknünden Kelime-i Şehâdet bütün dînî amellerimizin sahîh ve makbul olabilmesi için asıl ve temel olmakla beraber daha fazla kalbe taallûk eder bîr fiildir. Kelime-i Şehâdet’i getirmenin - varsa - zorluğu şahsın ilk kabul ve tasdikindedir. Müslüman olduktan sonra her
-
- 01.01.1956
- Dr.Hasan Fehmi GÖKALP
- 939
- Makale ID: 25221
-
Orucun Sıhhî Faydaları
Dr. Haşan Fehmi GÖKALP
Oruç tutmak, evvelki peygamberlerin, ümmetlerine fark olduğu gibi biz müslümanlara da Ramazân-ı Şerifte oruç tutmak farzdır. Cenâb-ı Hak hiç bir kimseye tâkat getiremiyeceği zorluklarla emir ve teklifte bulunmadığından Ramazân-ı Şerîfte hasta veya yolcu olanlar sonradan günü gününe kaza etmek
-
- 01.01.1956
- Ömer Nasuhi BİLMEN
- 169
- Makale ID: 25222
-
TERÂVİH NAMAZI
Ömer Nasuhi BİLMEN
Terâvih namazı, Ramazân-ı şerife mahsus, yirmi rekâttan ibaret olup bir sünnet-i müekkededir. Bu namazı Resûl-i Ekrem (salla ’l-lahu aleyhi ve sellem) Efendimiz ile Hulefây-i Râşidin hazeratı muvâzebet (1) buyurmuşlardı. Bu namazın cemâatle kılınması da bir sünnet-i kifâyedir. Binaenaleyh bütün bir
-
- 01.01.1956
- Kemal Edip KÜRKÇÜOĞLU
- 161
- Makale ID: 25223
-
KADİR GECESİ
Kur’ân-i Kerim’in 97 nci Kadir sûresinde meâlen anladığımıza göre şöyle buyurulmaktadır :
“Biz onu Kadir gecesinde indirdik. Kadir gecesinin mâhiyyetini ne bildirdi sana? Kadir gecesi bin aydan hayırlıdır. Aralarında Rûh da (Rû-hu’l - Emin olan Cebrail de) bulunduğu hâlde melâike, Rablarının izniyle habire iner. Her
-
- 01.01.1956
- Kemal Edip KÜRKÇÜOĞLU
- 241
- Makale ID: 25224
-
Ramazan Bayramiyle İlgili Meselelere Toplu Bir Bakış
Kur’ân dilinde “bayram” demek olan “id" kelimesi : “dönüp dönüp her yıl gelen {avdet eden) sürür ve sevinç günü”, yahut “kullarına, Cenâb-i Hakk’ın tahsis buyurduğu in’âm ve ihsân aidatının dağılma vakti” ma’nâlarına gelir. Dînimizde İstılah olarak Fıtr ve Nahr günlerine
-
- 01.01.1956
- Ali Rıza SAĞMAN
- 97
- Makale ID: 25225
-
Mevlid Manzumesi ve Mevlid Törenleri
Ali Rıza SAĞMAN
I.Mevlid kelimesi :
“Mevlid” kelimesi Arapçada “doğmak” ma’nâsına gelen “lideh” veyâ “vilâdeh” kelimesinden türemedir. Doğumun vaktini anlatan “zaman ismi”, veyâ doğumun yerini bildiren “mekân ismi” dir. “Mimli masdar” da olur. Bahsimizde birinci ve üçüncü
-
- 01.01.1956
- A.Hamdi KASABOĞLU
- 102
- Makale ID: 25226
-
HURAFE ve BÂTIL İNANIŞLAR
A. Hamdi KASABOĞLU - M. Şevki ÖZMEN
İslâmiyyet, bil’umum şeâmeti kaldırdığı binâen, iki bayram arasında vâki’ olan nikâh hâdisesinde İslâmî bir mahzûr olmadığı…
Müşâvere Heyetinin 28/Şubat/1952 târih ve 121/22 numaralı kararı.
Cehaletin, zulmün, vahşetin kesîf kara bulutlar